کمپرسور هوا(Air Compressor) یک دستگاه پنوماتیک است که توان الکتریکی، دیزل، موتور بنزینی و غیره را به انرژی پتانسیل ذخیره شده در هوای تحت فشار تبدیل میکند. هوای فشرده شده در مخزن دستگاه جمع میشود و وقتی به حد معینی رسید، کمپرسور خاموش میشود. هوای فشرده شده در کاربردهای مختلفی استفاده میشود و میتوان آن را بخش مهمی از صنعت دانست. به همین خاطر نگهداری منظم و دورهای از کمپرسورهانیز مهم است. در ادامهی این مطلب اعلام حریق آرات تصمیم داریم در خصوص نکات تعمیر و نگهداری کمپرسور باد صحبت کنیم.
تعمیر و نگهداری کمپرسور باد
تعمیر و نگهداری کمپرسور هوای صنعتی حوزهی مهمی در مدیریت سیستم است. با تعداد زیادی ماشین، ابزار و عملکردهایی که به هوای فشرده متکی هستند، اطمینان از اینکه هر ماشین به طور کارآمد کار میکند، بسیار ضروری است. برای جلوگیری از خرابی و تعمیرات هزینهبر، کمپرسورها نیاز به بازرسیهای دورهای منظم دارند چرا که خرابی یک کمپرسور صنعتی میتواند هزینههای زیادی به همراه داشته باشد.
نگهداری کمپرسور هوا شامل شیوههای متنوعی میشود که باید بر روی ماشینآلات از هر نوع برند و مدلی انجام شود. تعمیر و نگهداری پیشگیرانهی کمپرسور باد و یا تعمیر پمپ باد میتواند در هزینهها و زمان صرفهجویی کند. بعلاوه، برخی اقدامات پیشگیرانه بسیار آسان است و انجام آن تنها چند دقیقه زمان میبرد و نادیده گرفتن همین مراحل ساده میتواند با هزینههای گزافی همراه باشد.
اطمینان از عملکرد درست کمپرسورهای باد برای جلوگیری از خرابی و تعمیرات هزینهبر یکی از نکاتی است که در صنعت باید به آن توجه شود.
(در مورد پنل اعلان حریق و انواع آن مطالعه کنید.)
برنامه نگهداری کمپرسور باد
با توجه به ماهیت کلی مسائل مربوط به عملکرد یک دستگاه، همهی شرکتها لازم است یک برنامهی تعمیر و نگهداری برای کمپرسور باد داشته باشند. به این ترتیب، میتوانید مراحل مختلف نگهداری که باید در طول یک روز، هفته، ماه، فصل و سال لازم است انجام شود را پیگیری کنید. بدون این برنامه و زمانبندی، یک شرکت ممکن است به راحتی ردیابی وضعیت ماشینها و قطعاتی که هنوز تحت تعمیر و نگهداری قرار نگرفتهاند را از دست بدهد.
ایجاد یک برنامهی منظم و نگهداری به موقع و مناسب کمپرسور باد، میتوان از کند شدن سرعت و خسارات مالی ناشی از خراب شدن کمپرسور هوا، جلوگیری کرد.
(در مورد سیستم اعلام حریق متعارف و تجهیزات آن مطالعه کنید)
چک لیست تعمیر و نگهداری کمپرسور
- بازرسی بصری کمپرسور هوا
- بررسی و ثبت دمای بلبرینگ موتور درایو
- بررسی و ثبت دمای بلبرینگ موتور فن
- بررسی مهر و موم کوپلر، هاب و شفت
- بررسی و ثبت دمای کولر روغن
- بررسی و ثبت دمای بعد از کولر
- بررسی شیر چک لاین مسیر ساکشن
- بررسی وضعیت کمربند درایو در صورت وجود
- ثبت تنظیمات فشار بار و فشار تخلیه
- بررسی تله رطوبت یا شیر تخلیهی خودکار کمپرسور (اتودرین)
- انجام تحلیل نمونهی روغن
- تغییر فیلتر روغن
- بادکردن کولرها
- تغییر فیلتر هوا
- تعویض جداکنندهی روغن و آب
- بررسی و ثبت وضعیت محیطی
- تعویض درزبند (O-Ring) جداکنندهی روغن در صورت لزوم
- در صورت لزوم تعویض روغن
با توجه به چک لیست نگهداری از کمپرسور بادمیتوان برنامهای کامل و منظم برای نگهداری و تعمیر این تجهیزات اعمال کرد.
(در مورد کابل نسوز اعلام حریق بیشتر بخوانید.)
نکات نگهداری کمپرسور باد
یک کمپرسور باد متشکل از بخشهای مختلف است که برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها، باید به طور منظم بررسی شوند. لازم است روغن کمپرسور تعویض شود، فیلترهای آن تمیز شود و کولر یا خنککنندهی آن هر سه ماه باید بررسی شود. بعلاوه فیلترهای کمپرسور باید باید حداقل سالی یک بار تعویض شود.
در ادامه نکاتی در مورد نگهداری کمپرسور باد بیان میکنیم که میتواند به شما کمک کند تا ماشینهای خود را با ظرفیت کامل مورد استفاده قرار دهید و در هزینههای تعمیر غیرضروری صرفهجویی کنید.
(پیشنهاد میکنیم در مورد انواع دتکتور اعلام حریق مطالعه کنید تا برای خرید آنها اطلاعات کاملی داشته باشید.)
نکات نگهداری کمپرسور باد: 1. راهنمای کاربر را بخوانید
این نکته به نظر ابتدایی میرسد اما هرکسی این کار را انجام نمیدهد. بسیاری از صاحبان کمپرسورها کاملا مطالعهی دفترچه راهنما را فراموش میکنند. با این حال، هرگز نباید سعی کنید که اجزای کمپرسور را بدون مراجعه به دفترچهی راهنمای دستگاه تعمیر کنید و این دفترچه به شما کمک میکند تا برخی از مشکلات معمول و رایج در کمپرسورها را به سادگی رفع کنید. اگر مشکل دستگاه شما پیچیده بود حتما با یک متخصص در این حوزه تماس بگیرید.
اولین نکته در نگهداری از کمپرسور باد توجه به دفترچه راهنما و دنبال کردن دستورالعملهای شرکت سازنده است.
(در مورد سیستم اعلام حریق آدرس پذیر و نکات مهم برای خرید این سیستمها بخوانید.)
نکات نگهداری کمپرسور باد: 2. پیچ و مهرهها را محکم کنید
استفادهی روزانه از کمپرسور باد، ماه به ماه باعث شل شدن پیچ و مهرهها میشود. با تکان خوردن و ارتعاش دستگاه، بخشهای مختلف حرکت میکنند. به این ترتیب شل شدن پیچها و بستها میتواند نشانهی نیاز به تنظیم و نگهداری کمپرسور باد باشد.
برای اینکه متوجه شوید پیچها در واقع شل شدهاند، میتوانید هر بست را با دست از نظر استحکام یا شل بودن، بررسی کنید. سپس با استفاده از یک آچار، بست شل را بچرخانید تا زمانی که بتوانید محکم شدن پیچ و مهره را احساس کنید. مهره را تا جایی بچرخانید که دیگر حرکت نکند؛ چرا که سفت کردن بیش از حد آن میتواند باعث جدا شدن پیچ شود.
عملیاتی ساده مانند سفت کردن پیچ و مهرهها که به خاطر تکان خوردن و ارتعاش دستگاه شل میشوند، میتواند یک روش ساده برای نگهداری از کمپرسورها باشد.
(در مورد تله بخار و انواع آن در فایرفایت مطالعه کنید.)
نکات نگهداری کمپرسور باد: 3. تعویض فیلتر هوا
در طول چرخهی روزانهی استفاده از کمپرسور هوا، فیلتر داخل کمپرسور زبالههای زیادی را به خود جذب خواهد کرد. فیلتر هوای آلوده باعث اختلال در عملکرد سیستم میشود و باعث میشود سیستم برای انجام عملکردهای اساسی خود، انرژی بیشتری مصرف کند. اگر این مشکل ادامه پیدا کند، فیلتر هوای کثیف میتواند منجر به مصرف بیش از حد انرژی، تعمیر و نگهداری پرهزینه و خرابی شود. بنابراین، تعویض سالانهی فیلتر هوای کمپرسور باد بسیار ضروری و مهم است.
فیلتر هوای کمپرسور زباله و آلودگیهای متعددی با به خود جذب میکند و یکی از نکات نگهداری کمپرسور باد، تعویض این فیلتر هوا است که بر بهبود عملکرد دستگاه تاثیر میگذارد.
(از مطلب شیر کنترل چیست بازدید کنید.)
نکات نگهداری کمپرسور باد: 4. تعویض روغن
همهی کمپرسورهای باد از روغن استفاده نمیکنند اما در مورد کمپرسورهایی که به روغن نیاز دارند، برای حرکت آرام قطعات دستگاه، لازم است روغن تازه بماند. در محیطهای کاری مرطوب، روغن ممکن است ویسکوزیتهی خود را از دست بدهد و در نهایت خاصیت روانکنندگی خود را در تجهیزات کمپرسور هوا از دست بدهد.
این عدم روان بودن میتواند باعث ایجاد اصطکاک و تنش فلزی در امتداد قطعات فلزی متحرک شود و به این ترتیب، اگر کمپرسور باد در محیطهای کاری سردتر قرار دارد باید دائما روغن آن چک شود و در صورت لزوم تعویض شود. روغن باید ویسکوزیتهی مناسب داشته باشد و عاری از ناخالصی باشد تا به خوبی در دستگاه گردش کند.
روغنکاری کمپرسور هوا باعث روان شدن عملکرد دستگاه و جلوگیری از اصطکاک میشود.
(در مورد شستی اعلام حریق و عملکرد آن در سیستمهای اعلام حریق مطالعه کنید.)
نکات نگهداری کمپرسور باد: 5. تمیز کردن دریچههای ورودی
شیر ورودی کمپرسور باد ظرفیت کمپرسور پیچی (rotary-screw compressor) شما را از طریق باز و بسته کردن ورودی هوا، تنظیم میکند. هنگامی که فشار مورد نظر به دست آمد، کمپرسور در حالت تخلیهی بار قرار میگیرد و شیر تخلیه تقریبا به طور کامل ورودی هوای کمپرسور را میبندد. به این ترتیب، دیگر هوا نمیتواند جذب و فشرده شود.
برای نگهداری کمپرسور باد و استفادهی کامل از ظرفیت آن، دریچههای ورودی باید تمیز باشند. اگر کمپرسور هفتهها به طور مداوم کار کند، ذرات گرد و غبار و سایر عناصر متصل به هوا وارد دریچهها میشوند. بنابراین تمیز کردن منظم دریچههای کمپرسور هوا بسیار مهم است.
تمیز کردن دریچههای ورودی یکی از روشهای نگهداری از کمپرسور باد است که باعث عملکرد بهتر دستگاه و استفادهی کامل از ظرفیت آن میشود.
(پیشنهاد میکنیم از مطلب اهمیت تست پمپ آتش نشانی نیز بازدید کنید.)
نکات نگهداری کمپرسور باد: 6. تمیز کردن مخزن سوخت کمپرسور
کمپرسورهایی که از سوخت استفاده میکنند نیاز به نگهداری بیشتری دارند. اگر ذرات سوخت در داخل مخزن کمپرسور جمع شود، به مرور زمان میتواند سمّی شود. به این ترتیب، اگر مخزن سوخت کمپرسور سالی یک بار تمیز نشود، مایعی که به عنوان رگ حیاتی دستگاه عمل میکند، در نهایت میتواند باعث آسیب رسیدن به دستگاه شود.
تمیز کردن مخزن سوخت کمپرسورهای باد نیز یکی از نکاتی است که برای بهتر شدن عملکرد دستگاه و حفظ سلامت آن میتواند بسیار حائز اهمیت باشد.
(از مطلب ایزولاتور اعلام حریق نیز بازدید کنید.)
نکات نگهداری کمپرسور باد: 7. تخلیهی میعانات از مخزن
یک محصول جانبی اجتنابناپذیر در کمپرسور باد، رطوبت است که در داخل دستگاه به صورت میعانات جمع میشود. مخزن رطوبت در داخل یک کمپرسور هوا به گونهای طراحی شده که آب حاصل از هوای خروجی را جمع کند. به این ترتیب، هوا خشک و خالص به نقطهی پایانی میرسد.
وجود رطوبت در هوای فشرده میتواند باعث کاهش کیفیت رنگهای پنوماتیک شود. اگر نگهداری کمپرسور باد به خوبی انجام نشود و مخزن میعانات زهکشی نشود باعث ایجاد هزینههای زیاد و وقتگیر میشود. بنابراین، لازم است به طور منظم تخلیهی مخزن رطوبت انجام شود.
از آنجایی که رطوبت میتواند باعث کاهش کیفیت عملکرد کمپرسور باد شود، بهتر است مخزن میعانات این دستگاه به طور مرتب تخلیه شود تا از هزینههای اضافی جلوگیری شود.
(در مورد زون بندی اعلام حریق مطالعه کنید.)
نکات نگهداری کمپرسور باد: 8. بررسی سیستم خاموشکنندهی کمپرسور
برای حفاظت داخلی سیستمهای کمپرسور، اکثر آنها مجهز به یک مکانیزم خاموش کنندهی ایمنی هستند. این مکانیزم برای فعال کردن سیستم در زمان داغ شدن یا کم شدن فشار و عملکرد مناسب دستگاه استفاده میشود. با این وجود، ممکن است این مکانیزم با مشکل مواجه شده و فعال نشود.
خاموشکنندهها همچنین ممکن است در شرایط کاری مرطوب به درستی کار نکنند؛ یعنی در جایی که شدت بالای عملیات دستگاه و فشاری که بر آن وارد میشود، با دمای محیط ترکیب میشود. دفترچه راهنمای دستگاه دارای دستورالعملهایی در مورد نحوهی بازرسی، نگهداری و اطمینان از عملکرد کمپرسور باد است که میتوانید به آن رجوع کنید.
مکانیزم خاموش کنندهی کمپرسور باد هر از گاهی بررسی شود تا از عملکرد درست آن اطمینان حاصل شود.
(از مطلب که در مورد تابلو اعلام حریق نوشتهایم نیز بازدید کنید.)
نکات نگهداری کمپرسور باد: 9. جداکنندهی روغن و هوا را تعویض کنید
کمپرسورهای هوای روغنکاری شده در داخل با مه روغن کار میکنند. به عبارت دیگر، کمپرسورها در داخل دستگاه روغن را پشت سر هم با هوا پخش میکنند. روغن قبل از خروج هوا از دستگاه با جداکنندهی روغن از هوا استخراج میشود و به این ترتیب، کمپرسور هوا روغنکاری میشود اما هوا پیش از رسیدن به نقطهی پایانی خشک میشود.
به خاطر داشته باشید که اگر جداکنندهی روغن و هوا به خوبی کار نکند، هوا ممکن است با روغن خراب شود. در عملکردهای مختلف پنوماتیکی، وجود ذرات روغن میتواند با مشکلات زیادی همراه باشد. بنابراین، برای نگهداری کمپرسور هوا لازم است برای اطمینان از خالص ماندن هوای فشرده و عاری بودن آن از روغن، فیلتر روغن پس از 2000 ساعت استفاده یا کمتر تعویض شود.
فیلتر روغن کمپرسور باد بهتر است بسته به میزان استفاده از کمپرسور تعویض شود تا از خالص ماندن هوای فشرده و عدم وجود روغن در آن اطمینان حاصل شود.
(در مورد سیستم اعلام حریق هوچیکی نیز مطالعه کنید.)
مزایای تعمیر و نگهداری کمپرسور باد
نگهداری از کمپرسور باد مزایای متعددی به همراه دارد. در ادامه به چند دلیل مهم که چرا باید از کمپرسورهای هوا به طور منظم نگهداری کنید، اشاره میکنیم:
-
افزایش طول عمر دستگاه با نگهداری منظم کمپرسورهای هوا
یکی از مزیتهای بزرگ نگهداری پیشگیرانه این است که به شما کمک میکند تا طول عمر تجهیزات خود را افزایش دهید. وقتی صحبت از تعمیر و نگهداری میشود، تعویض تجهیزات میتواند باعث اختلالات احتمالی در عملیات و امور مالی شما شود و گاهی تعویض کمپرسور هوا یک واقعیت اجتنابناپذیر است. همهی دستگاهها قدیمی میشوند و در نهایت نیاز به تعویض دارند.
نگهداری پیشگیرانه از کمپرسور باد یکی از بهترین روشها برای افزایش طول عمر داراییها است. روغنکاری مناسب کمپرسورهای هوا، تعویض فیلترها و رفع ایرادات کوچک میتواند به سیستم شما کمک کند تا برای مدتی طولانی بدون مشکل کار کند.
(از مطلب کپسول آتش نشانی CO2 بازدید کنید.)
-
کاهش زمان از کار افتادن تجهیزات با نگهداری منظم کمپرسور
یکی از مزایای مهم پیگیری و بررسی تعمیر و نگهداری کمپرسور باد این است که میتوانید از زمانهای طولانی از کار افتادن دستگاه جلوگیری کنید. اقدامات تعمیر و نگهداری برنامهریزی شده معمولا زمان کمتری نسبت به یک تعمیرات کامل و اساسی و یا تعویض تجهیزات دارد. شما میتوانید برای جلوگیری از ایجاد اختلال در برنامههای تولیدی خود، این وظایف نگهداری را طوری برنامهریزی کنید که در یک زمان مناسب انجام شود.
هزینههای مالی ناشی از خرابیهای غیرمنتظره در شرکتهای مختلف، متفاوت است. با این حال، حتی یک ساعت خرابی و از کار افتادن دستگاه میتواند هزینههای زیادی برای شرکتها به همراه داشته باشد. با نگهداری پیشگیرانهی کمپرسور بادمیتوانید از این مشکلات هزینهبر اجتناب کنید.
(پیشنهاد میکنیم از مطلب نکات حفاظت در برابر حریق نیز بازدید کنید.)
-
نگهداری منظم از کمپرسور هوا باعث افزایش راندمان آن میشود
تعمیر و نگهداری کمپرسور باد تضمین میکند که بهرهوری دستگاه با سرعت مشخصی ادامه پیدا خواهد کرد و این برای شرکتهایی که محصولات خود را طبق یک جدول زمانی دقیق تولید میکنند، بسیار مهم است. هنگامی که کمپرسور هوا با تمام ظرفیت و بدون نقص کار میکند، تمام ابزارهای موجود در امتداد مونتاژ میتوانند با حداکثر سرعت کار کنند و بهرهوری را روز به روز در جریان نگه دارند.
-
بهبود امنیت محل کار با نگهداری منظم کمپرسورهای باد
تعمیر و نگهداری کمپرسورهای هوا میتواند باعث افزایش امنیت محل کار نیز شود. به عنوان مثال، خرابی غیرمنتظرهی تجهیزات میتواند یک خطر ایمنی باشد زیرا ممکن است منجر به خرابی یا توقف ناگهانی سایر ماشینآلات شود. به این ترتیب، تعمیر و نگهداری منظم این دستگاهها میتواند از اتفاقاتی که ممکن است ایمنی و سلامت کارکنان را به خطر بیاندازد، جلوگیری کند.
نگهداری منظم از تمام تجهیزات از جمله کمپرسورهای باد میتواند حوادث سلامت و ایمنی را کاهش دهد.
(با کپسول آتش نشانی فوم و عملکرد آن در اطفای حریق آشنا شوید.)
روغن کمپرسور هر چند وقت یکبار باید تعویض شود؟
در مورد تعویض روغن کمپرسورها پیشتر توضیحاتی را ارائه دادیم. لازم است بدانید، زمان تعویض روغن در کمپرسورهای هوا به نوع کمپرسوری که خریداری کردهاید، بستگی دارد. بعضی از کمپرسورها ممکن است نیاز به تعویض روغن بیشتری داشته باشند. بهترین منبع اطلاعات برای این کار، دفترچه راهنمای دستگاه است که نوع روغن مورد نیاز شما را نیز مشخص میکند.
برخی از دستورالعملها حتی در مورد طول عمر روغن از نظر ساعات سرویسدهی نیز اطلاعاتی ارائه میدهند. اگر دفترچه راهنمای کمپرسور در دسترس شما نیست، یک دستورالعمل کلی برای زمانبندی تعویض روغن به صورت زیر است:
- برای کمپرسورهای پیچی: هر 1000 تا 2000 ساعت سرویس روغن را تعویض کنید.
- برای تعمیر کمپرسور پیستونی یا کمپرسورهای رفت و برگشتی (Reciprocating Air Compressors): روغن هر سه ماه یکبار باید تعویض شود.
نیاز به تعویض روغن در کمپرسورهای مختلف با توجه به مدل و ساعات سرویس آن، متفاوت است. بنابراین حداقل سالی یک بار روغن باید تعویض شود.
(با دتکتور دودی فوتوالکتریک و عملکرد آن آشنا شوید.)
4 خطر کم شدن روغن در کمپرسورهای باد
سطح روغن پایین یا آلوده در کمپرسور هوا خطرات زیادی به همراه دارد و به همین خاطر نگهداری کمپرسور باد و تعویض روغن میتواند بسیار ضروری باشد. در ادامه به چند نمونه از مشکلات مربوط به روغن کمپرسور اشاره میکنیم:
- دلیل داغ شدن سیلندر کمپرسور باد: کمپرس کردن هوا با ایجاد حرارت همراه است و روغن مقداری از این حرارت را جذب میکند. اگر سطح روغن بسیار کم باشد، ممکن است کمپرسور هوا به دلیل افزایش اصطکاک بیش از حد گرم شود.
- دوام: تعویض فیلتر هوای کمپرسور باد باعث ایجاد هوای خالص و فشرده میشود. به همین ترتیب، تخلیهی روغن آلوده یا قدیمی به طور منظم از کمپرسور هوا ضروری است. هر چه فیلتر قدیمیتر باشد، زبالهها و نانوذرات سریعتر در روغن جمع میشوند. به این ترتیب نگهداری و روغنکاری تمیز و کارآمد تضمین میکند که کمپرسور باد شما روان و موثر کار میکند.
- زنگزدگی و خوردگی تجهیزات: اتصالات فلزی کمپرسور نیاز به میزان کافی روغن دارد تا از تعمیرات هزینهبر نشی از زنگزدگی، سایش و خوردگی جلوگیری شود.
- خرابیها: روغنها به مرور زمان در معرض آب و گرما اکسید میشوند. هنگامی که روغن تجزیه میشود، اثربخشی آن کم میشود. در نهایت، روغن دیگر کارآیی لازم را ندارد و متعاقبا باعث ایجاد خرابیهای پرهزینه میشود.
نکات نگهداری از کمپرسور باد: از چه نوع روغنی برای کمپرسور استفاده شود؟
برای خرید روغن مناسب کمپرسور نیز بهتر است از توصیههای سازنده پیروی کنید. این کار نه تنها برای نگهداری کمپرسور باد شما بهتر است، بلکه باعث ابطال گارانتی دستگاه نیز نمیشود. اگر مطمئن نیستید از چه روغنی باید استفاده کنید، میتوانید روغن کمپرسور هیدرولیک درجهی 68 یا 100 را انتخاب کنید.
در انتخاب بین روغن کمپرسور و روغن موتور، روغن کمپرسور همیشه بهترین انتخاب است چرا که این نوع روغن مخصوص کمپرسورها فرموله شده است. از سوی دیگر، روغن موتور دارای نوعی مادهی شوینده است که برای احتراق داخلی موتور مناسب است و وقتی در کمپرسور استفاده شود ممکن است باعث ایجاد سریعتر کربن در یک بازهی زمانی کوتاه شود.
برخی از مالکان کمپرسور بین استفاده از روغن استاندارد یا ترکیبی دچار مشکل هستند. اگر شرکت سازنده اجازه دهد، استفاده از هر دوی اینها مجاز است، در غیر این صورت، بهتر است از آنچه سازنده توصیه کرده استفاده کنید تا شامل ضمانتنامه شود.
(از مطلب اطفا حریق در آسانسور بازدید کنید.)
روغن کمپرسور استاندارد
روغن استاندارد کمپرسور هوا برای کمپرسورهایی مناسبتر است که خیلی از آنها استفاده نمیشود؛ از جمله کمپرسورهایی که در خانهها و مغازههای کوچک مورد استفاده قرار میگیرند. کمپرسورهایی سبک تا متوسط بهتر است با روغن کمپرسور استاندارد تصفیه شوند زیرا این نوع روغن ارزانتر هم هست.
روغ کمپرسور ترکیبی (synthetic oil)
برای کمپرسورهای سنگین مانند کمپرسورهایی که در مناطق ساختمانی یا صنایع بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند، روغن کمپرسور ترکیبی پیشنهاد میشود. این نوع روغن میتواند به بهترین وجه از کمپرسور در برابر گرمای بیش از حد نگهداری و محافظت کند و دارای طیف وسیعی از دمای مناسب برای محیطهای سردتر است. همچنین بسیاری از کاربران کمپرسورها میگویند که روغن کمپرسور ترکیبی باعث میشود کمپرسور باد نرمتر و بیصداتر کار کند.
روغن کمپرسور ترکیبی معمولا در کمپرسورهای نوع پیچی مورد استفاده قرار میگیرد.
(در مورد تفاوت سیستم اعلام و اطفا حریق مطالعه کنید.)
نکات نگهداری و تعمیر کمپرسور باد: علت روغن دادن کمپرسور باد
یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری پیشگیرانه از کمپرسور باد، اطمینان از یافتن نشتیها و رسیدگی بموقع به آن است. نشتی هوای فشرده در شرایط نامناسب میتواند با هزینههای مالی زیادی همراه باشد و به همین دلیل است که یافتن علت نشتی کمپرسور باد بسیار حائز اهمیت است. یک بررسی ساده و دقت بالا در گوش دادن میتواند به تشخیص مشکلات عمده کمک کند. همچنین ممکن است متوجه تغییر در بهرهوری تجهیزات نیز بشوید. با این حال، اگر بتوانید به این روش مشکلات را شناسایی کند، یعنی مشکل در حال حاضر هزینهبر شده است.
تجهیزات تخصصی و یک تکنسین ماهر باید برای تشخیص قابلاعتماد نشتی در کمپرسور باد مستقل شود؛ به ویژه در مکانهای شلوغ و پرسروصدا. دستگاههای تشخیص نشتی اولتراسونیک بهترین ابزار برای تشخیص نشتی کمپرسور هوا هستند. استفادهی منظم از این دستگاهها میتواند به حفظ عملکرد پایدار سیستم کمپرسور کمک کند.
بازرسی و نگهداری کمپرسور بادبا استفاده از دستگاههای تشخیص نشتی باعث کاهش هدر رفتن انرژی، پیشگیری از خرابی و اصطکاک سیستم و از کار افتادن آن میشود.
(قیمت انواع سیستمها را در صفحه لیست قیمت سیستم اعلام حریق مشاهده کنید.)
سرسیلندر کمپرسور باد
کمپرسور هوا دارای یک سرسیلندر است که بسته به نوع کمپرسور متفاوت است و میتواند به شکل خطی و یا V شکل باشد. سر سیلندر شامل بخشهایی برای نگهداری دریچههای ورودی/مکش و خروجی است و بعلاوه دارای فنهای خنککنندهی هوا یا جکتهای آب برای عبور آب خنککننده است.
معمولا شبکهای از لولهها برای انتقال آب خنککننده و هوای فشرده به مرحلهی بعدی وجود دارد. یکی از اجزای اصلی مجموعهی سر سیلندر، فیلتر مکش برای هوای ورودی است. این فیلتر معمولا روی سر سیلندر نصب میشود تا هوای فیلترشده وارد دستگاه کمپرسور شود.
علت کم شدن فشار باد کمپرسور
یکی از فاکتورهایی که میتواند باعث افت فشار در سیستم کمپرسور هوا شود، کیفیت هوا است. هوایی که در کاربردهای تجاری، مانند کمپرسور هوای خودرو استفاده میشود، بر اساس خلوص آن درجهبندی میشود. ناخالصیهای بیش از حد در سیستم باعث مقاومت در برابر جریان هوا میشود. سه آلایندهی اصلی وجود دارد که میتواند باعث افت فشار در کمپرسور باد شود:
- بخار آب
بخار آب تقریبا همیشه در هوا وجود دارد و اغلب در نقطهی ورودی جذب میشود. بخار آب موجود در هوا میتواند باعث آسیب به تجهیزات داخلی شود؛ به ویژه زمانی که بخار آب با گازهای خورنده ترکیب میشود. بنابراین یکی از نکات نگهداری از کمپرسور باد، جلوگیری از ورود آب به دستگاه است. محتوی بخار در کمپرسور هوای خودرو را میتوان با استفاده از دمای نقطهی شبنم اندازهگیری کرد.
- روغن
روغن داخل لولههای کمپرسور هوا میتواند مشکلساز شده و بار کلی سیستم را افزایش دهد.
- گازها و دودها
گازها و بخارات موجود در هوا میتوانند ترکیبات خورندهای با خود به همراه داشته باشند که باعث آسیب به اجزای داخلی دستگاه میشود. علاوه بر این، این گازها میتوانند در نقطهی استفاده نیز مشکلساز باشند. برای کاربردهای خاصی مانند پزشکی و مصارف داحلی، کیفیت هوای خروجی باید بالا باشد.
روشن نشدن و خاموش نشدن: علت قطع نکردن کمپرسور باد
وقتی کمپرسور هوا راهاندازی یا خاموش نمیشود و یا در حین فعال بودن فشاری ایجاد نمیکند، مشکل ممکن است به دلایل مختلفی باشد که باید در روند تعمیر و نگهداری کمپرسور باد به طور جداگانه بررسی شود.
هنگامی که فشار مخزن به یک نقطهی قطع رسید، کمپرسور هوا باید متوقف شود. اگر این اتفاق نیفتد، مشکل و علت قطع نکردن کمپرسور باد میتواند به طور کلی به یکی از دو مشکل زیر مربوط باشد:
- شیر تخلیه فشار معیوب: اگر شیر یا سوپاپ نتواند فشار را آزاد کند، مخزن آنقدر تحت فشار قرار خواهد گرفت که موتور نمیتواند کار کند. در مواردی از این قبیل، باید دستگاه را خاموش کنید و تا زمان تعویض سوپاپ از کمپرسور استفاده نکنید، چرا که استفادهی بیشتر میتواند آسیب جدی به دستگاه برساند.
- سوئیچ فشار معیوب: اگر سوئیچ فشار نتواند به کنترلهای داخلی سیگنال دهد، یک سوئیچ جددی باید مشکل را حل کند.
تجهیزات تحت فشار در قلب عملکرد کمپرسور قرار دارند و هنگامی که از کار میافتند، کمپرسور اساسا از کار میافتد.
(از مطلب درب ضد حریق بازدید کنید.)
علت خاموش شدن کمپرسور باد
یک کنترلر خاموش و روشن، سادهترین نوع دستگاه کنترل دما است. خروجی این دستگاه یا به طور کامل روشن است و یا به طور کلی خاموش و هیچ حد میانهای ندارد. هنگامی که دما از نقطهی تنظیم شده عبور کند، یک کنترلکنندهی خاموش و روشن، برق را قطع میکند یا کلاچ را جدا میکند. کنترل روشن و خاموش معمولا مواقعی استفاده میشود که کنترل دقیق دما لازم نباشد.
یک کنترلر حدی یک کنترلر خاموش/روشن است که برای نشان دادن هشدار استفاده میشود. این نوع کنترلر از یک رلهی چفت کننده استفاده میکند و برای خاموش کردن یک فرآیند هنگام رسیدن دما به یک آستانهی از پیش تعیین شده، استفاده میشود.
چرا کمپرسور خاموش است؟
اگر کمپرسور باد شما خاموش میشود، ممکن است به خاطر کاهش بیش از حد دما به یکی از دلایل زیر باشد:
- دمای محیطی بسیار بالا یا تهویهی ناکافی
- سطح روغن بسیار پایین
- استفاده از روغن نامناسب برای کمپرسور
- کثیف بودن روغن کولر
- غیرفعال شدن شیر ترموستاتیک
- کثیفی یا انسداد خطوط سوخت
- محدود بودن جریان هوا بر روی هوای خنککنندهی مایع
- دمای بسیار بالای تامین مایع خنککنندهی موتور
- سوئیچ دمای معیوب
دمای بیش از حد روغن میتواند باعث آسیب به کمپرسور هوا شود و مشکلاتی متعددی به همراه آورد. با تعمیر و نگهداری کمپرسور باد و استفاده از کلیدهای دما و کنترل میتوان خطر خرابی و اسیب را به حداقل رساند و در هزینهها تا حد زیادی صرفهجویی کرد.