آموزش اطفا حریق (روش استفاده از کپسول آتش نشانی)

آتش سوزی از جمله حوادثی می باشد که ممکن است در هر ساختمانی رخ دهد. در گذشته این حادثه، جان انسان های بسیاری را به خطر می انداخت و خسارات مالی مختلفی را نیز به وجود می آورد. در مقابل، امروزه با اختراع تجهیزات اطفاء حریق، خطرات جانی و مالی ناشی از سانحه آتش سوزی، به حداقل مقدار ممکن رسیده است. طی سال های اخیر، یکی از کاربردی ترین تجهیزاتی که جهت خاموش کردنِ آتش، در بسیاری از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد، کپسول آتش نشانی می باشد. در این مقاله قصد داریم تا آموزش اطفا حریق با استفاده از کپسول آتش نشانی را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم می خواهید تا با آموزش فوق، بیشتر آشنا شوید، تا پایان با ما همراه باشید.

 

آموزش اطفا حریق با استفاده از کپسول آتش نشانی، میزان صدمات مالی و تلفات جانی را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد.

 

سانحه آتش سوزی

شما برای یادگیری نحوه انجام فرآیند اطفاء حریق با کپسول آتش نشانی،  باید ابتدا با علت های ایجاد سانحه آتش سوزی آشنا شوید.

حادثه آتش سوزی تنها در صورتی رخ می دهد که سه عامل (مثلث آتش) به صورت همزمان در محیط وجود داشته باشند. این سه عامل عبارتند از؛ گرما، اکسیژن و سوخت. حذف هر یک از عوامل فوق در محیط می تواند سبب جلوگیری از وقوع حریق شود.

در توضیح مثلث آتش فوق نیز می توان گفت که سوخت به تمامی موادی گفته می شود که قابلیت احتراق دارند. این مواد می توانند مایع، جامد و یا گاز باشند. اگر در یک محیطِ نسبتاً گرم، ماده قابل احتراق با اکسیژن ترکیب شود، احتمال وقوع حادثه آتش سوزی به شکل قابل توجهی افزایش می یابد.

 

آموزش اطفا حریق با کپسول آتش نشانی

در این قسمت از مبحثِ آموزش اطفا حریق قصد داریم تا مراحل استفاده از کپسول آتش نشانی را به صورت گام به گام به شما توضیح دهیم. این مراحل عبارتند از؛

  • کشیدنِ ضامنِ کپسول آتش نشانی (کپسول های آتش نشانی دارای مدل های مختلفی هستند و ضامن هر کدام از آنها نیز در قسمت خاصی قرار داده شده است. به همین دلیل، شما باید از محل دقیق نصب ضامن، آگاه باشید)
  • ایستادن در فاصله ای قابل اطمینان و مناسب نسبت به محل وقوع سانحه آتش سوزی (محل ایستادنِ شما باید پشت به باد باشد تا آتش به سمت‌تان متمایل نشود)
  • فشار دادنِ اهرمِ کپسول آتش نشانی و پاشیدنِ مواد بر روی آتش
  • نزدیک شدن به محل وقوع سانحه آتش سوزی با فروکش کردنِ آتش (هنگامی که شما فرآیند اطفاء حریق را آغاز می کنید، آتش به تدریج فروکش می کند و به همین دلیل، شما باید به محل وقوع حادثه، نزدیک تر شوید)

 

معرفی کپسول آتش نشانی CO2

مکانیزم عملکرد کپسول آتش نشانی CO2، همانند سایر کپسول های آتش نشانی می باشد اما در ساختار وسیله اطفاء حریق فوق، از گاز فشرده CO2 استفاده شده است. قدرت پرتاب در کپسول CO2 نیز حدود 2 متر می باشد. بنابراین، شما باید حداکثر در فاصله 2 متری از آتش، فرآیند اطفاء حریق را انجام دهید.

نکته ای دیگر اینکه، استفاده از کپسول آتش نشانی CO2 در محیط های بسته، ممکن است خطر خفگی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، شما باید قبل از استفاده از این کپسول آتش نشانی، تمامی نکات ایمنی را رعایت نمایید.

همچنین، در هنگام استفاده از کپسول آتش نشانی فوق، بدنه فلزی آن به شدت سرد می شود. به همین دلیل، شما باید از لمس کردنِ بدنه فلزی این وسیله اطفاء حریق، خودداری کنید.

کپسول های آتش نشانی CO2 با حذف اکسیژن، فرآیند اطفاء حریق را انجام می دهند.

 

معرفی سایر مدل های کپسول های آتش نشانی 

در مبحثِ آموزش اطفا حریق، مهم ترین وسیله برای خاموش کردنِ آتش، کپسول آتش نشانی CO2 می باشد اما شرکت های سازنده تجهیزات آتش نشانی، کپسول های دیگری را نیز تولید می کنند. این کپسول ها با استفاده از روش های متفاوتی ساخته می شوند و در مکان های خاصی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در این بخش از مقاله قصد داریم تا کپسول های فوق را به شما معرفی نماییم؛

  • کپسول آتش نشانی آبی (مناسب برای اطفاء حریقِ وسایل چوبی)
  • کپسول آتش نشانی پودری (مناسب برای اطفاء حریقِ فلزات و مایعات)

 

سخن پایانی 

در این مقاله، توضیحاتی جامع را در مورد آموزش اطفا حریق با کپسول آتش نشانی، به شما ارائه دادیم. شما می توانید با استفاده اصولی از کپسول آتش نشانی، میزان صدمات مالی و تلفات جانی را تا حد امکان کاهش دهید.

اعلام حریق آرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارین؟

اگر سوالی و یا نیاز به مشاوره دارین اطلاعات خود را بنویسید تا با شما تماس بگیریم