بررسی مکانیزم عملکرد تابلو برق بوستر پمپ

تابلو برق بوستر پمپ

مقدمه 

در دنیای امروز، اکثر ساختمان های تجاری و مسکونی مرتفع و بلند، به وسیله ای پیشرفته به نام بوستر پمپ مجهز هستند. این وسیله، جریان آب لوله کشی را تقویت می کند. بدین ترتیب، افراد ساکن در طبقات بالایی ساختمان نیز می توانند بدونِ افت فشار، از آب استفاده نمایند. بوستر های پمپ، انرژی مورد نیاز خود برای فعالیت را از طریق یک تابلو برق دریافت می کنند. این تابلو وظیفه دارد تا در صورت افت فشار آب، جریان برق را به بوستر وصل نماید و پس از برطرف شدنِ مشکل، بوستر فوق را غیرفعال کند. در این مقاله قصد داریم تا تابلو برق بوستر پمپ را به صورت جامع مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم علاقه دارید تا با مکانیزم عملکرد تابلو فوق، بیشتر آشنا شوید، تا پایان با ما همراه باشید.

 

بوستر پمپ چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم توضیحاتی جامع تر را در مورد تابلو برق بوستر پمپ به شما ارائه دهیم، بهتر است تا ابتدا، مکانیزم عملکرد خودِ بوستر را بررسی کنیم.

در ساختار بوستر های پمپ، از سه پمپ پیشرفته و مدرن، استفاده شده است. این سه پمپ عبارتند از؛

  • پمپ اصلی: پمپ اصلی بوستر، وظیفه تامین فشار آب مورد نیازِ سیستم آبرسانی را بر عهده دارد. این پمپ می تواند به تنهایی، جریان آب لوله کشی را به تمامی طبقات ساختمان، برساند.
  • پمپ رزرو: پمپ اصلی بوستر باید در بازه های زمانی خاصی غیرفعال شود و استراحت کند. در چنین حالتی، پمپ رزرو فعال می گردد و جریان آب ساختمان را تقویت می نماید.
  • جوکی پمپ: در شرایطی خاص، ممکن است پمپ های اصلی و رزرو نتوانند فشار آب ساختمان را به میزان مورد نیاز، افزایش دهند. در چنین شرایطی، جوکی پمپ وظیفه دارد تا به پمپ های فوق کمک کند و جریان آب را تقویت نماید.

نکته ای دیگر اینکه، بوستر های پمپ معمولا با دو هدف در ساختمان ها نصب می شوند؛ 1. تقویت جریان آب مورد استفاده توسط ساکنین و 2. افزایش فشار آب مورد استفاده توسط سیستم های اعلام حریق.

بوستر پمپ چیست؟

تابلو برق بوستر پمپ چیست؟

حال که با مکانیزم عملکرد بوستر پمپ آشنا شدیم، نوبت به بررسی تابلو برقِ این وسیله می رسد.

تابلو برق بوستر پمپ، سیستم های مکانیکی و الکترونیکی بوستر را با یکدیگر هماهنگ می کند. در ساختار این تابلو، یک ورودی و یک خروجی جریان برق، تعبیه شده است. تابلو برق وظیفه دارد تا میزان جریان برق ورودی را به صورت لحظه ای اندازه گیری کند. جریان هایی که میزان آنها در حد طبیعی باشند، به صورت مستقیم به سمت بوستر ارسال خواهند شد اما اگر جریان الکتریسیته از حد مجاز، کمتر یا بیشتر شود، تابلو برق، فعالیت بوستر را تا زمانِ برطرف شدنِ مشکل، متوقف خواهد کرد. این اقدام، از وقوع حوادث مختلفی مانندِ آتش سوزی و صدمه دیدنِ بوستر پمپ، جلوگیری خواهد کرد.

از طرفی دیگر، در ساختار تابلو های برق از سنسور های خاصی نیز به منظور اندازه گیری فشار آب استفاده شده است. اگر این سنسور ها کاهش فشار آب را تشخیص دهند، تابلو برق، بوستر پمپ را فعال می نماید. در مقابل، هنگامی که فشار آب به حد طبیعی می رسد، سنسور های فوق به تابلو دستور می دهند تا جریان برق را قطع کند و بوستر را متوقف نماید.

 

مزایای استفاده از تابلو برق بوستر پمپ

استفاده از تابلو برق بوستر پمپ، مزایای مختلفی را به همراه خواهد داشت. در این قسمت از مقاله، تمامی مزایای نصب تابلو فوق در کنار بوستر پمپ را به شما توضیح خواهیم داد؛

  • افزایش میزان قدرت و توان بوستر: تابلو برق می تواند جریان الکتریسیته را تقویت کند و سپس، این جریان را به سمت بوستر ارسال نماید. قدرت و توان بوستر نیز با دریافت جریان برق بیشتر، افزایش خواهد یافت.
  • قطع جریان برق در شرایط اضطراری: در بعضی از شرایط ممکن است جریان برق، بیش از حد مجاز، افزایش یا کاهش یابد. در چنین حالتی، احتمال دارد جریان فوق، آسیب های جبران ناپذیری را به بوستر پمپ وارد کند. به همین دلیل، در صورتِ خارج شدنِ میزانِ جریانِ الکتریسیته از حد طبیعی، تابلو برق از فعالیت بوستر پمپ تا زمانِ برطرف شدنِ مشکل، جلوگیری خواهد کرد.
  • تشخیص میزان فشار آب به صورت لحظه ای: همانگونه که در پاراگراف های قبل نیز بیان کردیم، در ساختار تابلو های برق از سنسور های محاسبه کننده فشار، استفاده شده است. این سنسور ها بر اساس اطلاعات دریافتی، میزان کارکرد بوستر پمپ را مشخص می کنند.

 

سخن پایانی

در این مقاله، تابلو برق بوستر پمپ را به صورت جامع، مورد بررسی قرار دادیم. این تابلو، جریان الکتریسیته ورودی به بوستر پمپ را کنترل می کند و از وارد شدنِ صدمه به بوستر فوق، جلوگیری می نماید.

اعلام حریق آرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارین؟

اگر سوالی و یا نیاز به مشاوره دارین اطلاعات خود را بنویسید تا با شما تماس بگیریم