بررسی مزایای استفاده از بوستر پمپ آبرسانی

بررسی مزایای استفاده از بوستر پمپ آبرسانی

مقدمه

در گذشته اکثر خانه ها، سازمان ها، هتل ها و ادارات، یک یا دو طبقه بودند و به همین دلیل، فرآیند آبرسانی به تمامی نقاط ساختمان های فوق، به راحتی و بدون مشکل، انجام می شد. با پیشرفت تکنولوژی و امکان پذیر شدنِ ساخت ساختمان های مرتفع، سیستم های آبرسانی قدیمی توانایی پوشش دادنِ تمامی بخش های یک آپارتمان یا یک مجتمع را نداشتند. به همین دلیل، امروزه در اکثر ساختمان های مرتفع، از وسیله ای پیشرفته و مدرن به نام بوستر پمپ آبرسانی، استفاده می شود. این وسیله، وظیفه حفظ فشار آب در طبقات فوقانی ساختمان را بر عهده دارد و در مدل های مختلفی در بازار عرضه می گردد. در این مقاله قصد داریم تا مکانیزم عملکرد بوستر پمپ آبرسانی را بررسی کنیم و مزایای استفاده از این بوستر را نیز به شما توضیح دهیم. بنابراین تا پایان با ما همراه باشید.

بوستر پمپ آبرسانی چیست؟

بوستر پمپ آبرسانی، وسیله ای برای تقویت جریان آب است. با استفاده از این وسیله، جریان آب لوله کشی با فشار مناسبی به تمامی طبقات ساختمان می رسد. در ساختار تمامی مدل های بوستر های پمپ آبرسانی، از سه قطعه زیر، استفاده شده است؛

  • پمپ اصلی بوستر
  • پمپ رزرو بوستر
  • جوکی پمپ بوستر

پمپ اصلی به تنهایی می تواند، فشار آب مورد نیازِ تمام ساختمان را تامین کند اما این پمپ باید به منظورِ جلوگیری از مستهلک شدن، در بازه های زمانی خاصی خاموش شود. در چنین شرایطی، پمپ رزرو فعال می گردد و جریان آب ساختمان را تقویت می کند.

همچنین، در مواقعی خاص ممکن است با وجود فعال بودنِ پمپ اصلی یا پمپ رزرو، فشار آب تا حدی کاهش یابد. در چنین حالتی، جوکی پمپ وظیفه دارد تا این افت فشار را برطرف نماید.

بوستر پمپ آبرسانی چیست؟

معرفی انواع مدل های بوستر پمپ آبرسانی

بوستر های پمپ آبرسانی از نظر مکانیزم عملکرد پمپ های خود، در دو گروه زیر قرار می گیرند؛

  1. بوستر پمپ آبرسانی دور ثابت

بوستر های پمپ آبرسانی دور ثابت، بوستر هایی هستند که تنها می توانند با یک سرعت خاص به فعالیت خود ادامه دهند. بنابراین، این بوستر ها برای افزایش یا کاهش فشار آب، پمپ های خود را فعال یا غیرفعال می کنند.

نکته ای دیگر اینکه، بوستر های پمپ آبرسانی دور ثابت معمولا قیمت خرید مناسبی دارند اما میزان مصرف برق آنها نسبتاً بالا است.

 

  1. بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر

در ساختار بوستر های پمپ آبرسانی دور متغیر از چرخ دنده های خاصی استفاده شده است. این چرخ دنده ها می توانند میزان سرعت پمپ های بوستر را افزایش یا کاهش دهند. بدین ترتیب، بوستر قادر است تا بدونِ نیاز به خاموش و روشن کردنِ پمپ های خود، میزان فشار آب را تنظیم نماید.

 

نکته ای دیگر اینکه، میزان مصرف برق در بوستر های آبرسانی دور متغیر، بسیار پایین است اما قیمت خرید آنها نسبت به بوستر های آبرسانی دور ثابت، بالاتر می باشد.

 

مزایای استفاده از بوستر پمپ آبرسانی 

استفاده از بوستر پمپ آبرسانی در ساختمان های مرتفع، مزایای مختلفی را به همراه دارد. در این قسمت از مقاله، مهم ترین مزایای استفاده از بوستر فوق را به شما توضیح خواهیم داد؛

  • بوستر پمپ می تواند در زمان های اوج مصرف، میزان فشار آب را ثابت نگه دارد.
  • در ساختار بوستر، از 3 پمپِ پیشرفته استفاده شده است. به همین دلیل، بوستر آبرسانی به پمپ یدک نیاز ندارد.
  • بوستر های دور متغیر، میزان برق بسیار کمی را مصرف می کنند (البته، میزان مصرف برق بوستر های دور ثابت نسبتا بالا است).
  • بوستر های پمپ آبرسانی، هزینه نصب و راه اندازی نسبتا پایینی دارند.
  • هزینه تعمیر و نگهداری بوستر های پمپ آبرسانی، بسیار پایین می باشد.
  • بوستر های پمپ آبرسانی، فضای کمی را اشغال می کنند (البته، برخی از مدل های بوستر های آبرسانی که در مجتمع ها و سازمان های تجاری بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند، فضای بیشتری را نسبت به بوستر های مجتمع های مسکونی اشغال می نمایند).
  • مدل های پیشرفته بوستر های پمپ آبرسانی می توانند فشار آب را در ساختمان های بسیار بلند نیز تقویت کنند (توان و قدرت این بوستر های پیشرفته، بسیار بالا می باشد اما میزان مصرف برق آنها نیز بالا است).
  • بوستر های پمپ آبرسانی در محل نصب، مونتاژ می شوند و به همین دلیل، فرآیند حمل و نقل آنها راحت می باشد.
  • در ساختار بوستر های پمپ آبرسانی از یک پمپ رزرو استفاده می شود. این پمپ، از مستهلک شدنِ پمپ اصلی در مدت زمانی کوتاه، جلوگیری می کند.

 

سخن پایانی

در این مقاله، بوستر پمپ آبرسانی را به شما معرفی کردیم و مزایای استفاده از این بوستر را نیز توضیح دادیم. شما می توانید با نصب بوستر فوق در ساختمان خود، فشار آب را در تمامی طبقات، تقویت کنید.

اعلام حریق آرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارین؟

اگر سوالی و یا نیاز به مشاوره دارین اطلاعات خود را بنویسید تا با شما تماس بگیریم