فاکتور های موثر در طراحی بوستر پمپ

فاکتور های موثر در طراحی بوستر پمپ

مقدمه

در خانه های کوچک و یک طبقه، جریان آب لوله کشی به راحتی و با فشار مناسب، به تمامی نقاط ساختمان می رسد اما در آپارتمان های مرتفع، جریان آب نمی تواند به صورت طبیعی، تمامی طبقات را پوشش دهد. به همین دلیل، امروزه در اکثر آپارتمان ها، هتل ها و بیمارستان های مرتفع، از وسیله ای به نام بوستر پمپ، استفاده می شود. این وسیله، جریان آب لوله کشی را با استفاده از پمپ های خود، تقویت می کند و بدین ترتیب، سیستم آبرسانی در طبقات بالایی ساختمان نیز با کمبود فشار مواجه نمی شود. در این مقاله قصد داریم تا فاکتور های موثر در طراحی بوستر پمپ را به صورت جامع، مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم می خواهید تا با فاکتور های فوق، بیشتر آشنا شوید، تا پایان با ما همراه باشید.

 

شما باید قبل از نصب بوستر پمپ، ساختمان خود را به Zone های مشخصی تقسیم کنید.

 

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ، وسیله ای است که از یک پمپ اصلی، یک پمپ رزرو و یک جوکی پمپ، تشکیل شده است. پمپ اصلی و پمپ رزرو، به صورت یکی در میان فعال می شوند و فرآیند آبرسانی به تمامی طبقات ساختمان را انجام می دهند. جوکی پمپ نیز، در صورت وجود مشکل افت فشار لحظه ای در لوله های آب، برای مدت زمان کوتاهی فعال می گردد و مشکل را برطرف می کند.

نکته ای دیگر اینکه، بوستر های آبرسانی از نظر نوع پمپ، در دو گروه قرار می گیرند؛ بوستر دور ثابت و بوستر دور متغیر. بوستر های دور ثابت تنها می توانند با یک سرعت خاص، آب را پمپاژ کنند اما بوستر های دور متغیر قادر هستند تا با توجه به مقدار آب مصرفی در ساختمان، میزان فعالیت پمپ های خود را افزایش یا کاهش دهند.

پارامتر های موثر در طراحی بوستر پمپ 

پارامتر های موثر در طراحی بوستر پمپ 

کسانی که قصد طراحی بوستر پمپ را دارند، باید پارامتر های مختلفی را قبل از طراحی، در نظر بگیرند. این پارامترها عبارتند از؛

 

  1. تعداد بخش هایی از ساختمان که قرار است توسط بوستر پمپ، تحت پوشش قرار بگیرند

در فرآیند طراحی بوستر پمپ، اولین موردی که باید در نظر گرفته شود، تعداد بخش ها یا Zone هایی می باشد که قرار است توسط بوستر، تحت پوشش قرار داده شوند. به عنوان مثال، یک ساختمان 10 طبقه با ارتفاع 30 متر را در نظر بگیرید. طراح بوستر باید 10 طبقه ساختمان فوق را به Zone های مختلفی تقسیم کند و مسیر رسیدنِ آب از بوستر به هر کدام از این Zone ها را مشخص نماید. اگر محاسباتِ مربوط به تقسیم بندی Zone ها با دقت انجام نشوند، سیستم آبرسانی به طبقات ساختمان با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.

نکته ای دیگر اینکه، در ساختمان های مجهز به بوستر دور ثابت، معمولا هر 30 متر ارتفاع را یک Zone در نظر می گیرند اما در ساختمان های مجهز به بوستر دور متغیر، این ارتفاع به 40 متر می رسد.

 

  1. میزان آب مصرفی در ساختمان

یکی از پارامتر های مهمی که در هنگام طراحی بوستر پمپ باید در نظر گرفته شود، میزان آب مصرفی در ساختمان است. با محاسبه میزان آب مصرفی، شما می توانید دِبی بوستر ساختمان را مشخص نمایید و بر اساس آن، پمپ مناسبی را برای بوستر انتخاب کنید.

نحوه به دست آوردنِ میزان آب مصرفی ساختمان نیز، در مبحثِ قوانین و مقرراتِ ملی ساختمان، بیان شده است. شما می توانید با مطالعه این قوانین و مقررات و استفاده از فرمول های آنها، دِبی بوستر پمپ ساختمان خود را به دقت اندازه گیری کنید.

 

  1. میزانِ توان یا قدرت بوستر در پمپاژ آب

سومین موردی که در مبحثِ طراحی بوستر پمپ باید در نظر گرفته شود، میزانِ توانِ بوستر در پمپاژ آب است. به عنوان مثال، میزانِ توانِ بوستر یک ساختمان 30 طبقه باید 3 برابر میزانِ توانِ بوستر یک ساختمان 10 طبقه باشد. به همین دلیل، شما باید در هنگام خرید یک بوستر پمپ آبرسانی، تعداد طبقات ساختمان خود و میزان قدرت پمپ های بوستر را در نظر بگیرید.

 

  1. اندازه گیری حجم دیافراگمی بوستر پمپ

در ساختار اکثر بوستر های دور متغیر از قطعه ای به نام منبع دیافراگمی استفاده شده است. وظیفه منبع دیافراگمی، ثابت نگه داشتنِ فشار آب و افزایش قدرت پمپ های بوستر می باشد.

نکته ای دیگر اینکه، منبع دیافراگمی در مدل های متنوعی در بازار عرضه می شود و حجم هر کدام از مدل های آن نیز متفاوت است. هرچه حجم منبع دیافراگمی موجود در ساختار یک بوستر بیشتر باشد، قدرت پمپ های این بوستر نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین، در هنگام طراحی بوستر پمپ، منبع دیافراگمی باید با توجه به میزان آب مصرفی و تعداد طبقات ساختمان، انتخاب گردد.

 

سخن پایانی 

در این مقاله، مهم ترین عوامل تاثیر گذار در فرآیند طراحی بوستر پمپ آبرسانی را به شما معرفی کردیم. اگر شما قصد دارید تا در ساختار ساختمان خود، از یک بوستر استفاده کنید، بهتر است تا ابتدا عوامل تاثیر گذار فوق را مطالعه فرمایید و سپس، بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

 

اعلام حریق آرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارین؟

اگر سوالی و یا نیاز به مشاوره دارین اطلاعات خود را بنویسید تا با شما تماس بگیریم