بررسی فنی اسپرینکلر اتوماتیک

اسپرینکلر اتوماتیک

اگر به نحوه طراحی ساختمان های امروزی نگاه کنیم، خواهیم دید که در ساختار این ساختمان ها از تجهیزات و لوازم بسیار پیشرفته و مدرنی استفاده شده است. هر کدام از این تجهیزات، کاربرد مشخصی دارند و در بخش خاصی از ساختمان، نصب می شوند. یکی از کاربردی ترین و پیشرفته ترین لوازم مورد استفاده در ساختمان های هوشمند امروزی، اسپرینکلر اتوماتیک نام دارد. در این مقاله قصد داریم تا اسپرینکلر اتوماتیک را مورد بررسی فنی قرار دهیم. اگر شما هم می خواهید تا اطلاعات خود را در مورد اسپرینکلر اطفاء حریق فوق، افزایش دهید، تا پایان با ما همراه باشید.

 

در ساختار اسپرینکلر های اتوماتیک، از یک سیال حساس به حرارت، استفاده شده است.

 

اسپرینکلر اتوماتیک چیست؟

اسپرینکلر اتوماتیک، یکی از اجزای سامانه اطفاء حریق ساختمان هوشمند می باشد و وظیفه خاموش کردنِ آتش با استفاده از آب را بر عهده دارد. در ساختار اسپرینکلر فوق، از یک سیال حساس به دما، استفاده شده است. این سیال در داخل یک مخزن شیشه ای قرار دارد و در مجاورت دمای بالا، منبسط می شود. پس از انبساط سیال فوق، مخزن شیشه ای خواهد شکست و فرآیند پاشش آب بر روی ناحیه وقوع سانحه آتش سوزی، آغاز خواهد شد.

اسپرینکلر اتوماتیک چیست

معرفی انواع مدل های اسپرینکلر اتوماتیک موجود در بازار از نظر نحوه نصب

در این قسمت از مقاله قصد داریم تا انواع مدل های اسپرینکلر های اتوماتیک موجود در بازار را از نظر محل نصب به شما معرفی کنیم. این مدل ها، عبارتند از؛

  • اسپرینکلر اتوماتیک اطفاء حریق بالا زن: این اسپرینکلر به صورتی عمودی و در بخش بالایی لوله آب سیستم اطفاء حریق نصب می شود. در اسپرینکلر اتوماتیک بالا زن، آب پس از خروج از لوله، به دفلکتور برخورد می کند و با یک الگوی چتری، بر روی آتش پاشیده می شود.
  • اسپرینکلر اتوماتیک اطفاء حریق پایین زن: این اسپرینکلر نیز همانند اسپرینکلر بالا زن، به صورت عمودی نصب می شود اما در پایین لوله آب قرار می گیرد.
  • اسپرینکلر اتوماتیک اطفاء حریق بغل زن: اسپرینکلر های اتوماتیک بغل زن، بر روی دیوار ها نصب می شوند و با استفاده از دفلکتور خود، آب را به سمت روبرو اسپری می کنند. معمولا این اسپرینکلر ها در ساختمان هایی که ارتفاع سقف آنها کم است، مورد استفاده قرار می گیرند.
  • اسپرینکلر اتوماتیک اطفاء حریق مخفی: این اسپرینکلر بر روی سقف ساختمان نصب می شود. در شرایط عادی، اسپرینکلر فوق به دلیل قرار گرفتن در داخل یک قاب مخصوص، قابل مشاهده نمی باشد. در مقابل، اگر در ساختمان حادثه آتش سوزی رخ دهد، قاب اسپرینکلر از روی سقف جدا می شود و فرآیند اطفاء حریق آغاز می گردد.

 

معرفی انواع مدل های اسپرینکلر اتوماتیک موجود در بازار از نظر سرعت واکنش

اسپرینکلر های اتوماتیک از نظر سرعت واکنش، به دو دسته تقسیم می شوند. این دو دسته، عبارتند از؛

  • اسپرینکلر اتوماتیک واکنش استاندارد
  • اسپرینکلر اتوماتیک واکنش سریع

 

در اسپرینکلر اتوماتیک واکنش استاندارد، قطر مخزن شیشه ای سیال حساس به دما، 5 میلی متر می باشد. در مقابل، قطر مخزن اسپرینکلر واکنش سریع، حدود 3 میلی متر است. به همین دلیل، در هنگام وقوع سانحه آتش سوزی، اسپرینکلر واکنش سریع زودتر از اسپرینکلر واکنش استاندارد، فعال می شود.

 

اسپرینکلر های اتوماتیک واکنش سریع، زودتر از اسپرینکلر های اتوماتیک واکنش استاندارد، فعال می شوند.

 

معرفی انواع مدل های اسپرینکلر اتوماتیک موجود در بازار از نظر دمای فعال سازی

مدل های مختلف اسپرینکلر های اتوماتیک، در مکان های متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند و دارای دما های فعال سازی متفاوتی نیز می باشند. اسپرینکلر های اتوماتیک از نظر دمای فعال سازی، عبارتند از؛

  • اسپرینکلر اطفاء حریق اتوماتیک با دمای فعال سازی 57 درجه سلسیوس (رنگ سیال حساس به دما: نارنجی)
  • اسپرینکلر اطفاء حریق اتوماتیک با دمای فعال سازی 68 درجه سلسیوس (رنگ سیال حساس به دما: قرمز)
  • اسپرینکلر اطفاء حریق اتوماتیک با دمای فعال سازی 70 درجه سلسیوس (رنگ سیال حساس به دما: زرد)
  • اسپرینکلر اطفاء حریق اتوماتیک با دمای فعال سازی 93 درجه سلسیوس (رنگ سیال حساس به دما: سبز)
  • اسپرینکلر اطفاء حریق اتوماتیک با دمای فعال سازی 141 درجه سلسیوس (رنگ سیال حساس به دما: آبی)
  • اسپرینکلر اطفاء حریق اتوماتیک با دمای فعال سازی 182 درجه سلسیوس (رنگ سیال حساس به دما: بنفش)

 

سخن پایانی 

در این مقاله، اطلاعاتی جامع را در مورد اسپرینکلر اتوماتیک، به شما ارائه دادیم. این وسیله اطفاء حریق می تواند آتش را در مدت زمانی کوتاه و با اسپری کردنِ آب، خاموش کند.

اعلام حریق آرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارین؟

اگر سوالی و یا نیاز به مشاوره دارین اطلاعات خود را بنویسید تا با شما تماس بگیریم