معرفی سیستم اطفا گازی fm200 

اطفا گازی fm200 

سیستم های اطفاء حریق پیشرفته ای که امروزه در ساختمان های هوشمند نصب می شوند، فرآیند خاموش کردنِ آتش را با استفاده از روش های مختلفی انجام می دهند. هر کدام از این سیستم های اطفاء حریق، مکانیزم عملکرد مشخصی دارند و در مکانی خاص، مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله قصد داریم تا سیستم اطفا گازی fm200 را از نظر فنی، مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم می خواهید تا با این سیستم اطفا گازی بیشتر آشنا شوید، تا پایان با ما همراه باشید.

 

سامانه اطفا گازی fm200، اطلاعات مربوط به شروع سانحه آتش سوزی را از سیستم اعلام حریق ساختمان، دریافت می کند.

 

سیستم اطفا گازی fm200 چیست؟

سیستم fm200، یکی از سیستم های کاربردی و مدرن اطفاء حریق است که معمولا در اتاق های سرور و مراکز کامپیوتری، مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم بر خلاف سایر سامانه های اطفا حریق، فرآیند خاموش کردنِ آتش را با پاشش آب، انجام نمی دهد. به همین دلیل، تجهیزات کامپیوتری حساس و گران قیمت، در هنگام فعالیت سیستم اطفاء حریق فوق، آسیب نمی بینند.

نکته ای دیگر اینکه، در سیستم فوق از گاز خاصی به نام fm200 استفاده شده است. این گاز واکنش پذیری بالایی با اکسیژن دارد. بنابراین، هنگامی که در محل وقوع حادثه آتش سوزی، گاز fm200 پخش می شود، این گاز با حذف اکسیژن، سبب خاموش شدنِ حریق می گردد.

نکته آخر اینکه، در گذشته به جای استفاده از گاز fm200، از گاز های هالون استفاده می گردید. این گاز ها سبب به وجود آمدنِ مشکلات محیط زیستی بسیاری می شدند و صدمات جبران ناپذیری را به لایه ازون وارد می کردند. در مقابل، گاز fm200 کاملا بی خطر است و هیچگونه آسیبی را به محیط زیست و یا انسان ها وارد نمی کند.

سیستم اطفا گازی fm200

نحوه فعال شدنِ سیستم اطفا گازی fm200 

سیستم اطفا گازی fm200 توانایی تشخیص شروع سانحه آتش سوزی را ندارد و باید اطلاعات مربوط به افزایش دمای محیط را از یک سیستم اعلام حریق دریافت کند.

بدین ترتیب، ابتدا سیستم اعلام حریق، شروع حادثه آتش سوزی را توسط سنسور های خود تشخیص می دهد و سپس، سیگنال هایی را برای سیستم اطفا گازی fm200 ارسال می نماید. سیستم اطفاء گازی فوق نیز با پخش کردنِ گازِ fm200 در محیط، اکسیژن را حذف می کند و آتش را خاموش می نماید.

 

بهترین محل جهت نصب سیستم اطفا گازی fm200 

سیستم اطفا گازی fm200 به دلیلِ نحوه طراحی خاصی که دارد، باید در نزدیکی محل احتمالی وقوع حریق، نصب شود. البته، کپسول های حاوی گاز fm200، به حرارت حساس می باشند و ممکن است در مجاورت دمای بالا، منفجر شوند. بنابراین، در محل نصب کپسول های فوق، باید از سیستم های خنک کننده خاصی استفاده گردد تا احتمال انفجار به حداقل برسد.

 

مدت زمان انجام فرآیند اطفاء حریق توسط سیستم اطفا گازی fm200 

همانگونه که در پاراگراف های قبل نیز بیان کردیم، سیستم اطفا گازی fm200 با حذف اکسیژن، سبب خاموش شدنِ آتش می شود. این سیستم تنها در 10 ثانیه، فرآیند اطفاء حریق را انجام می دهد و به همین دلیل، میزان صدمات و خسارات، به حداقل مقدار ممکن می رسد.

 

سیستم اطفا گازی fm200 در چه مناطقی مورد استفاده قرار می گیرد؟

سیستم اطفا گازی fm200، فرآیند خاموش کردنِ آتش را بدون استفاده از آب، انجام می دهد و به همین دلیل، جهت استفاده در مناطق زیر، بهترین گزینه می باشد؛

  • اتاق های سرور
  • مراکز تولید کننده مایعات قابل اشتعال
  • مراکز استفاده کننده از ترانسفورماتور
  • مراکز مخابراتی
  • مراکز کنترل
  • بانک ها

 

سامانه اطفا گازی fm200، فرآیند خاموش کردنِ آتش را در کمتر از 10 ثانیه انجام می دهد.

 

چالش های نصب سیستم اطفا گازی fm200 

در هنگام نصب سیستم اطفا گازی fm200، نصاب این سیستم ممکن است با چالش های مختلفی روبرو شود. در این بخش از مقاله، تمامی این چالش ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛

  • طول، عرض و ارتفاع اتاقی که قرار است سیستم اطفا گازی fm200 در آن نصب شود، باید با اندازه کپسول های این سیستم تطابق داشته باشد.
  • در محل نصب سامانه اطفا گازی fm200، باید از سیستم تهویه مطبوع استفاده شود.
  • تمامی تجهیزاتی که برای نصب سیستم اطفا گازی fm200 مورد نیاز می باشند، باید از شرکت های معتبر خریداری شوند.
  • مسیر عبور لوله کشی های سیستم اطفا گازی fm200 باید به دقت تعیین شود.

 

سخن پایانی 

در این مقاله، اطلاعاتی جامع را در مورد سیستم اطفا گازی fm200، به شما ارائه دادیم. این سیستم می تواند در کمتر از 10 ثانیه، فرآیند اطفاء حریق را انجام دهد و به همین دلیل، میزان صدمات و هزینه های جبران خسارت، به حداقل مقدار ممکن می رسد.

اعلام حریق آرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارین؟

اگر سوالی و یا نیاز به مشاوره دارین اطلاعات خود را بنویسید تا با شما تماس بگیریم