شرکت آشکار سازان ایرانیان با برند تسلا (Tesla) یکی از تولیدکنندگان سیستم و دتکتورهای ایرانی اعلام حریق است که گواهینامههای بینالمللی و استانداردهای داخلی زیادی کسب کرده است. این شرکت تنها سیستمهای اعلام حریق متعارف یا کانونشنال تولید میکند. پنلهای اعلام حریق تسلا از 2 زون تا 18 زون تولید میشوند. پنلهای تسلا متعارف بوده و به صورت زون تولید میشوند. در این مطلب تصمیم داریم در مورد انواع پنل اعلام حریق تسلا (Tesla Fire Alarm Control Panel) نکاتی را بیان کنیم.
زون اعلام حریق در کنترل پنل اعلام حریق تسلا به چه معناست؟
زون یا منطقهی اعلام حریق با تقسیم یک ساختمان به مناطق یا بخشهای مختلف ایجاد میشود. با توجه به تعداد زونها تعداد و نوع مشخصی دتکتور یا سایر تجهیزات نصب میشوند. زون یا منطقهی اعلام حریق در واقع یک بخش از منطقهی اطفاء حریق هستند.
در هنگام نصب سیستمهای متعارف، ساختمان به زون یا منطقههایی تقسیم میشود و کنترل پنل مرکزی متعارف در هنگام آتشسوزی منطقهی وقوع آتش را نشان میدهد. زونهای ساختمان با توجه به محل سیمکشیهای سیستم اعلام حریق مشخص نمیشوند بلکه بر اساس جدا کنندههای اعلام حریق یا دتکتورهای دودی تعیین میشوند و این مساله در مورد پنل اعلام حریق تسلا هم صادق است.
اجزای پنل مرکزی اعلام حریق تسلا
پنلهای اعلام حریق تسلا مطابق با استاندارد EN-54 طراحی و ساخته شدهاند. بدنه پنلها فلزی است و وزنی حدود 3 کیلوگرم دارند که به جهت فلزی بودن آن در واقع سنگین وزن هست. هر پنل بنا بر زون تولید شده است و امکان اضافه کردن یا کم کردن تعداد زون به راحتی میسر نیست. (قابلیت کم یا زیاد کردن زون در پنلهای اعلام حریق زیتکس وجود دارد)
یکی از وظایف پنل مرکزی اعلام حریق، بررسی وضعیت کل سیستم و هماهنگی اجزاست. پنل مرکزی وضعیت اتصال مدارهای ورودی (زونها) و مدارهای خروجی (مدار آژیرها) را بررسی و هرگونه قطعی را شناسایی میکند. در صورت وجود قطعی در هر کدام از مدارها چراغ خطا روی پنل مرکزی روشن شده و بازر داخلی دستگاه به صدا درمیآید. برای دریافت مشاوره نصب یا طراحی سیستم اعلام حریق با شماره تلفن ۰۹۱۲۰۱۴۹۴۲۵ تماس بگیرید.
چراغهای روی پنل اعلام حریق تسلا
شرح چراغهای روی کنترل پنل تسلا به صورت زیر است:
چراغ خطا یا FAULT زرد رنگ
چراغهای خطا بر روی پنل مرکزی، چراغهای زرد رنگ هستند. بنا بر توضیحات گفته شده، هر زون یک چراغ وضعیت مربوط به حالت خطا دارد (چراغ FAULT). یک چراغ خطا نیز مربوط به دو خط آژیر است. در صورتی که خطا در هر یک از مدارات آژیر به وقوع پیوسته باشد ، این چراغ روشن خواهد شد (SOUNDER FAULT). در پنلهای اعلام حریق سنس هر یک از خطوط آژیر چراغ جداگانه ای دارند.
چراغ خطای دیگر مربوط به منبع تغذیه است (SUPPLY FAULT). تغذیهی اصلی پنل مرکزی تسلا با برق 220 ولت متناوب یا همان برق شهری است. دو عدد باتری 12 ولت 4.5 آمپر یا 7.2 آمپر نیز به عنوان باتری بکآپ یا پشتیبان مورد استفاده قرار میگیرند. در صورتی که هرکدام از این دو منبع تغذیه دچار مشکل شود (قطع برق شهری، باتری بدون شارژ یا عدم اتصال باتریهای پشتیبان و غیره) چراغ خطای مربوط به تغذیه روشن شده و بازر داخلی دستگاه به صدا درمیآید.
چراغ تغدیه شهر SUPPLY سبز رنگ
چراغ سبز روی دستگاه مربوط به تغذیه شهری است. در صورتی که برق به صورت درست به دستگاه وصل باشد این چراغ سبز روشن میشود.
چراغ مربوط به حریق FIRE قرمز رنگ
چراغ دیگری که روی دستگاه وجود دارد چراغ فایر است. ال ای دی قرمز رنگی که به ازای هر زون یک عدد روی پنل وجود دارد. در صورت بروز آتشسوزی در هر زون چراغ فایر مربوط به آن زوت به حالت چشمکزن قرار میگیرد. با فشردن دکمه سایلنس آلارم، چراغ فایر زون مربوطه از حالت چشمکزن به حالت قرمز ثابت تغییر وضعیت میدهد.
در این وضعیت بازر داخلی دستگاه همچنان فعال است. با برطرف شدن اثر حریق یا عامل بروز حریق و ریست کردن دستگاه، چراغ خاموش شده و پنل وارد وضعیت عادی میشود.
شرح دکمههای کنترلی روی پنل مرکزی اعلام حریق Tesla
بر روی پنل اعلام حریق تسلا 4 دکمه جهت کنترل سیستم وجود دارد:
- RESET/TEST جهت ریست کلی دستگاه
- SILENCE ALARM جهت به حالت سکوت درآوردن صدای آژیرها در حالت هشدار (قطع صدای هشدار آژیر)
- SILENCE BUZZERS جهت به سکوت درآوردن صدای بازر داخلی دستگاه (در زمان بروز خطا)
- به صدا درآوردن دستی صدای آژیرها
بعلاوه یک سوئیچ گردان روی پنل هست که دو وضعیت دارد (ARM CONTROL و NORMAL). با قرار دادن این سوئیچ روی حالت ARM CONTROL کلیدهای روی پنل به حالت عملیاتی قرار میگیرد و با فشردن آنها میتوان فانکشنهای تعریف شده را اجرا کرد.
شرح داخل دستگاه پنل مرکزی اعلام حریق تسلا: اجزای آن را چه ادواتی تشکیل میدهند؟
در قسمت فوقانی دستگاه دو عدد پیچ هست که با باز کردن آنها درب دستگاه باز شده و جهت عملیات نصب در دسترس پرسنل فنی قرار میگیرد. روی درب دستگاه مدار اصلی و مرکزی دستگاه و کارتهای زون قرار گرفتهاند.
مدار اصلی
اولین نکته که باید به آن اشاره کرد این است که در برد اصلی پنل مرکزی اعلام حریق تسلا از فناوری SMD استفاده نشده است. روی برد اصلی، پردازنده و میکروکنترلر مرکزی دستگاه قرار گرفته که مغز سیستم است. این قسمت نکته خاصی برای پرسنل فنی و نصاب ندارد. تنها نکته در مورد پنل مرکزی که دانستن آن میتواند برای نصاب مفید باشد، وجود چهار فیوز در باکسهای مشکی است.
در صورتی که در هنگام نصب تجهیزات، اشتباهی در پلاریته تجهیزات و اتصالات به وقوع بپیوندند وظیفهی این فیوزها محافظت از مدار داخلی دستگاه است. زمانیکه مدار آژیر یا زونها به درستی کار میکند و از اتصالات و مدارهای بیرونی پنل مطمئن هستید، یکی از عیبیابیها، چککردن فیوزهاست. اگر فیوزها سوخته باشند باید تعویض شوند.
بعلاوه بر روی برد مرکزی دستگاه 3 ترمینال وجود دارد. این ترمینالها برای راهاندازی دستگاه تلفنکننده است. پایه تریگر تلفنکننده را میتوانید به این ترمینال متصل کنید.
داخل باکس پنل
در باکس پنل، ترمینالهای ورودی و خروجی قرار گرفته است. به ترتیب از چپ 2 پایه اول مربوط به پایهی تغذیه کمکی AUX است که در ادامه در رابطه با آن توضیح خواهیم داد. دو پایهی بعدی خروجی رله برای راهاندازی دستگاههای جانبی است. این خروجی رلهها با علامت NO-COM-NC مشخص شدهاند. بعد از آن پایههای S1 و S2 را داریم که این دو پایه مربوط به دو خط آژیر هستند.
همهی پنلهای متعارف اعلام حریق 2 خط آژیر دارند که به صورت همزمان فعال میشوند و مجزا نیستند. بعد از دو آژیر، ورودیهای پنل یا همان زونها شروع میشوند که به ترتیب از Z1 تا Z18 هستند.
در کنار برد ورودی-خروجی پنل، ترانس تغذیه و ورودی برق شهر نیز قرار گرفته است.
تغدیه کمکی یا AUX
پایههای مربوط به تغذیه کمکی پنل با علامت AUX نمایش داده شده است. تغذیه کمکی یک تغذیه 24 ولت dc در اختیار قرار میدهد. این تغذیه کاربردهای مختلفی میتواند داشته باشد.
به عنوان مثال شما دتکتور گازی 24 ولت در مدار دارید. تغذیهی دتکتورهای گازی نمیتواند از مدار زون تامین شود و نیاز به تغذیه جداگانهای دارند. در این مورد میتوانید از تغذیه کمکی یاد شده استفاده کنید. کاربرد دیگر استفاده از این تغذیه برای راهاندازی بیم دتکتورها است. بیم دتکتورهای اعلام حریق نیز به تغذیه جداگانهای نیاز دارند که از این طریق میتوان آنها را راهاندازی کرد.
دقت داشته باشید که حداکثر جریان قابل ارائه 1 آمپر است و جریان کشیدن بیش از این ظرفیت توسط مصرفکننده میتواند باعث آسیب به پنل شود.
خروجی رلهای جهت راهاندازی تجهیزات جانبی
خروجی رلهای در واقع یک کنتاکت خشک بدون جریان است. پایه NC و NO با حداکثر جریان 5 میلیآمپر برای تحریک یک رله در مدارهای بیرون از پنل وجود دارد.
برای مثال وقتی میخواهیم یک آژیر بادی موتوردار با صدای بالا نصب کنیم، تغذیهی این آژیرها به دلیل توان بالا، نمیتواند از مدار آژیر پنل باشد.
در عمل برای راهاندازی نهایی پنل مرکزی اعلام حریق تسلا یک رله با تحریک بوبین 24 ولت یا 12 ولت انتخاب میکنیم.
کنتاکتهای رله را به تغذیه برق شهر 220 ولت و سپس به آژیر متصل میکنیم. سر تحریک رله را نیز به خروجی رله پنل متصل میکنیم و به این ترتیب در صورت فعالشدن فایر پنل تغذیه آژیر موتوردار نیز برقرار میشود.
فروش پنل مرکزی اعلام حریق تسلا در مرکز اعلام حریق آرات
مرکز اعلام حریق آرات به عنوان نمایندگی فروش تجهیزات اعلام حریق ایرانی فعالیت میکند. پنل مرکزی و سایر تجهیزات اعلام حریق تسلا را میتوانید از این مرکز تهیه کنید. امیدواریم توانسته باشیم در معرفی پنل مرکزی اعلام حریق تسلا به شما کمکی کرده باشیم. جهت ارتباط با مرکز اعلام حریق با شمارهی 09120149425 در تماس باشید.
سلام.سوال بنده اینه که کاش کنترل پنل طراحی شده شما نوشتهاش به فارسی بوده تا کاربردی تر میشده وهر کسی درشرایط خاص وفور ماژور بتواند از آن استفاده میکرد.