تفاوت اعلام حریق صنعتی و خانگی

تفاوت سیستم اعلام حریق خانگی و صنعتی

سیستم‌های اعلام حریق محموعه‌ای از تجهیزات مانند دتکتورها (دودی، حرارتی و غیره)، شستی، کنترل پنل و … است که وظیفه‌ی شناسایی و اعلام حریق را بر عهده دارند. نصب سیستم‌های اعلام حریق در ساختمان‌ها، اماکن مسکونی، تجاری، صنعتی و غیره بسیار حائز اهمیت است و میزان خسارت‌های جانی و مالی را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. به همین خاطر نصب اعلام حریق در بسیاری از ساختمان‌ها اجباری شده است. در این مطلب تصمیم داریم در مورد تفاوت سیستم‌های اعلام حریق صنعتی و خانگی نکاتی را بیان کنیم. در مطلبی جداگانه می‌توانید جدیدترین قیمت سیستم اعلام حریق را بررسی کنید.

انواع سیستم‌های اعلام حریق

سیستم‌های اعلام حریق به سه نوع متعارف، آدرس‌پذیر و بیسیم تقسیم می‌شوند.

  1. سیستم اعلام حریق متعارف: از سیستم‌های متعارف در موارد خانگی استفاده می‌شود. در این نوع سیستم پنل مرکزی، دتکتورها و دیگر تجهیزات بصورت شعاعی یا ستاره‌ای به کنترل پنل متصل هستند. از سیستم‌های متعارف به عنوان اعلام حریق خانگی در ساختمان‌هایی کمتر از 10 طبقه استفاده می‌شود.
  2. اعلام حریق آدرس‌پذیر: این نوع سیستم اعلام حریق قابل استفاده در مکان‌های اداری، تجاری و فضاهای بزرگ است. در این نوع سیستم پنل و تجهیزات آن بصورت حلقوی قرار می‌گیرند.
  3. اعلام حریق وایرلس (بیسیم): این نوع سیستم اعلام حریقی است که بدون نیاز به سیم‌کشی راه‌اندازی می‌شود. این سیستم‌ها همچون نمونه‌ی متعارف و آدرس‌پذیر شامل پنل مرکزی و سیستم‌های هشدار است. نصب اعلام حریق‌های وایرلس سریع‌تر و مستلزم هزینه‌های کمتری است.تماس با مشاوران مرکز اعلام حریق آرات

تفاوت سیستم‌های اعلام حریق صنعتی و خانگی

به طور کلی سیستم‌های اعلام حریق برای حفظ جان و مال ساکنین یک ساختمان نصب و راه‌اندازی می‌شوند. دتکتورهای اعلام حریق با تشخیص دود، حرارت، گاز مونوکسیدکربن یا سایر گازهای سمی وجود خطر را تشخیص داده و اعلام حریق را فعال می‌کند. در نتیجه آژیرها به صدا درآمده و ساکنین محل را از وجود خطر باخبر می‌سازند و به این ترتیب روند رسیدگی به خطرات سریع‌تر انجام خواهد شد و خسارات تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. در اعلام حریق خانگی با توجه به تعداد طبقات ساختمان یا بودجه‌ی مورد نظر سیستم مورد نظر انتخاب می‌شود.

در مقابل اعلام حریق صنعتی نیاز به تجهیزات خاص خود را دارد، تجهیزاتی که متناسب با شرایط و محیط صنعتی مورد نظر باشند. سیستم‌های اعلام حریق صنعتی معمولا از نوع آدرس‌پذیر و هوشمند هستند. در ادامه تفاوت سیستم‌های اعلام حریق صنعتی و خانگی را به صورت مجزا بیان خواهیم کرد.

درجه حفاظت در برابر آلودگی (درجه حفاظت یا Ingress Protection)

درجه‌ی حفاظت، استانداردی الکتریکی در برابر آلودگی‌های بیرونی و ضربه است و نشان می‌دهد دستگاه بدون توجه به امنیت تا چه حد قابل اطمینان است. این درجه حفاظت در واقع میزان تحمل تجهیزات الکتریکی مثل سیستم‌های اعلام حریق را در برابر آلودگی مشخص می‌کند. این مشخصه یک عدد دو رقمی است که رقم اول نشان‌دهنده‌ی اندازه‌ی ذراتی است که می‌توانند وارد تجهیزات شوند و رقم دوم میزان مقاومت آن دستگاه در برابر رطوبت است.

این عدد IP برای انتخاب دستگاه‌هایی که در محیط‌های پر از گرد و غبار، یا رطوبت بالا استفاده می‌شوند بسیار مهم است. برای مثال توجه به IP برای خرید سیستم‌های اعلام حریق صنعتی موضوعی حیاتی است و نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت.تفاوت امنیت تجهیزات در اعلام حریق صنعتی

سیستم‌های ضد انفجار EX-proof یا Explosion Proof

یکی از اصول حفاظت در برابر آتش‌سوزی‌ها و انفجار رعایت مقررات و استانداردهای مربوط به دما، خواص مکانیکی وسیله‌ی مورد نظر، فشار کاری و غیره است. تجهیزاتی که در اعلام حریق‌های صنعتی استفاده می‌شوند، بر خلاف اعلام حریق خانگی، باید از این نظر مورد بررسی قرار گیرند.

در محیط‌های صنعتی که احتمال نشت گاز یا خطر انفجار وجود دارد تجهیزاتی باید مورد استفاده قرار گیرند که باعث ایجاد جرقه یا گسترش آتش‌سوزی و خطرات احتمالی نباشند.

تفاوت در اصول حفاظت تجهیزات اعلام حریق خانگی

دتکتورهای شعله یا Flame Detector

از تفاوت‌های اعلام حریق صنعتی و خانگی می‌توان به نوع دتکتورهای مورد استفاده اشاره کرد. دتکتورهای دودی پرکاربردترین دتکتور برای مصارف خانگی هستند. دتکتورهای شعله به خاطر بهره‌مندی از تکنولوژی‌های خاص قیمت بالاتری دارند و به ندرت در ساختمان‌های مسکونی یا اداری مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعلاوه استفاده از این دتکتورها هم به سادگی استفاده از انواع دیگر دتکتورها نیست.

برای اعلام حریق‌های صنعتی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند معمولا از دتکتورهای شعله که ضد انفجار هستند استفاده می‌شود.

تفاوت تجهیزات اعلام حریق صنعتی و خانگی

تفاوت اعلام حریق صنعتی و خانگی – مرکز اعلام حریق آرات

سیستم‌های اعلام حریق برای حفاظت از جان و مال ضروری هستند و طبق دستورالعمل‌ها و مقررات آتش‌نشانی نصب سیستم اعلام حریق برای ساختمان‌های مسکونی بالاتر از 5 طبقه، ساختمان‌های صنعتی، تجاری، اداری و غیره الزامی است. ساختمان‌های مسکونی و صنعتی (و غیره) برای حفظ امنیت باید تجهیزات مقابله با آتش‌سوزی را داشته باشند. صاحبان و ساکنان این محل‌ها باید اطمینان حاصل کنند که اقدامات مناسب ایمنی در برابر آتش انجام گرفته و تجهیزات از نظر کارکرد و سلامت بررسی شده‌اند.

در این مطلب در مورد تفاوت سیستم‌های اعلام حریق صنعتی و خانگی نکاتی را بیان کردیم. در هنگام خرید سیستم اعلام حریق مناسب باید به این موارد توجه کنید. البته برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می‌توانید با شماره تلفن 09120149425 تماس بگیرید.

اعلام حریق آرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارین؟

اگر سوالی و یا نیاز به مشاوره دارین اطلاعات خود را بنویسید تا با شما تماس بگیریم