فروش کابل نسوز اعلام حریق

در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، صنعتی و غیره برای جلوگیری از آتش‌سوزی، سیستم اعلام حریق نصب می‌شود. نصب سیستم‌های اعلام حریق برای کاهش خسارت‌های جانی و مالی بسیار حائز اهمیت است. این سیستم‌ها با اعلان هشدار، وقوع حریق در منطقه را اعلام می‌کنند. برای عملکرد خوب یک سیستم لازم است از تجهیزات مناسب و با کیفیتی استفاده شود که خود درگیر حریق نشوند. ما در این مطلب تصمیم داریم در مورد انواع کابل نسوز اعلام حریق و اهمیت آن نکاتی را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

کابل اعلام حریق نسوز چیست؟

کابل نسوز همان کابل ضدحریق یا کابل سیلیکونی است که در صنایع سنگین، صنعت، فردودگاه‌ها و مترو‌، ایستگاه‌های قطار و سیستم اعلام حریق کاربرد زیادی دارد. ماده‌ی اصلی این سیم‌ها سیلیسیم (si) است که عنصری شیمیایی و مقاوم در برابر دما و رطوبت است. در حین یک آتش‌سوزی، کابل به خاطر داشتن لایه‌ای نسوز و ضدآتش عملکرد خود را حفظ می‌کند. بعلاوه این کابل‌ها مقدار کمی دود تولید کرده و باعث گسترش آتش‌سوزی نمی‌شوند.

کابل‌های اعلام حریق نسوز برای حفظ یکپارچگی بین مدار سیستم اعلام حریق در شرایط اضطراری طراحی شده‌اند و می‌توانند در یک مدت زمان خاص و تحت شرایط مشخصی به کار خود ادامه دهند.

اجزای کابل نسوز اعلام حریق

دسته‌بندی کابل اعلام حریق نسوز بر اساس کاربرد

نصب سیستم اعلام حریق و همچنین کابل‌کشی آن باید طبق استاندارد مربوطه انجام گیرد. سیستم‌های اعلام حریق به دو گروه تقسیم می‌شوند و برای هر گروه کابل مخصوص آن استفاده می‌شود.

  1. کابل‌هایی که بعد ازکشف حریق استفاده نمی‌شوند مانند کابل‌های شاسی‌ها و دتکتورها
  2. کابل‌های که بعد از کشف حریق استفاده می‌شوند مانند کابل منبع تغذیه و آژیرها

عملکرد کابل اعلام حریق نسوز در سیستم اعلام حریق

کابل اعلام حریق کابلی است که می‌تواند حداقل به مدت 90 دقیقه دربرابر حرارت مستقیم 900 درجه جریان الکتریکی را بدون هیچ گونه نقصی از خود عبور دهد. کابل اعلام حریق پس از مواجه با آتش روکش خود را از دست می‌دهد اما نوار میکایی که بر روی هادی مسی کشیده شده خود را حفظ کرده و انتقال جریان بدون نقص ادامه پیدا می‌کند.

بعضی کابل‌های اعلام حریق در برابر پاشیده شدن آب نیز مقاوم هستند. این یعنی در هنگام حریق که پوشش عایقی کابل از بین می‌رود اگر سیستم اطفای آبی نیز در محل نصب شده باشد این کابل‌ها نسبت به آب هم مقاوم هستند. البته توجه داشته باشید در مکان‌هایی که امکان ضربه، آسیب یا جویدگی نیز وجود دارد کابل‌ها باید حفاظت مکانیکی هم داشته باشند. برای حفاظت سیم‌های آژیرها و چراغ‌ها می‌توان آنها را در داخل دیوار به صورت توکار زیر 12 میلی‌متر گچ قرار داد.

اولین قدم در حفظ و پایداری سیستم اعلام حریق انتخاب کابل مناسب است.

کابل اعلام حریق نسوز

کابل اعلام حریق نسوز مناسب

کابل اعلام حریقی مناسب است که دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  1. کم دود بودن (Low Smoke): سیلیکون کابل باید از موادی تشکیل شده باشد که در کاهش دود موثر باشند. (استاندارد IEC 61034-1/2)
  2. ضدشعله بودن (Flame Retardant): اگر سیم و کابل نامرغوب باشد خود باعث گسترش بیشتر آتش‌سوزی می‌شود (IEC 60754-1/2)
  3. ضدحریق بودن (Fire Resistance): در بخش‌هایی از سیستم که هنگام آتش‌سوزی باید فعال بمانند از کابل‌های مقاوم در برابر حریق باید استفاده شود تا دربرابر آتش مقاوم بوده و ارتباط بین تمامی تجهیزات با مرکز کنترل حفظ شود (IEC 60754-1/2)
  4. عدم تولید گازهای سمی (Halogen Free): یکی از خطرات جانی مسمومیت با گاز سمی حاصل از حریق سیم است.د ر نتیجه کابل اعلام حریق باید فاقد هرگونه گاز سمی باشد (IEC 60754-1/2)
  5. داشتن فویل و شیلد (Foil & Shield ) : امواج الکترونیکی محیط نباید روی کابل‌ها تاثیر بگذارد به همین سبب در کابل‌های اعلام حریق از پوشش فویلی جهت حذف نویزهای محیط استفاده می‌شود (IEC 60754-1/2)

کابل اعلام حریق کویسل (Cavicel)

کابل اعلام حریق شرکت کویسل ایتالیا با بهترین کیفیت در ساخت همراه با عایق سیلیکونی دارای قدرت تحمل دما تا 850 در جه سانتی‌گراد و دارای تاییدیه‌ی BASEC  و LPBC ld fhan است. این شرکت کابل‌های خود را برای کاربردهای ویژه‌ای همچون کابل اعلام حریق نسوز، فیبرنوری، ابزار دقیق و کابل‌های ویژه، طراحی و تولید می‌کند.

در طراحی این نوع کابل موارد زیر رعایت گردیده است:

  • حفظ یکپارچگی مدار
  • جلوگیری از قطعی مدار و اتصال کوتاه هنگام آتش‌سوزی
  • عدم توسعه‌ی آتش‌سوزی از طریق خطوط کابلی
  • مقاومت در برابر نویز محیط با ضریب اطمینان بیشتر

کابل اعلام حریق یاقوت

شرکت سیلیکون کابل یاقوت یکی از معدود تولیدکنندگان کابل‌های نسوز سیلیکونی در ایران است. محصولات این شرکت عبارتند از:

  • کابل نسوز سیلیکونی ( ساده ،آرمردار ) ترکیبی و تخصصی
  • کابل اعلام حریق (کابل ضد حریق)
  • کابل‌های ابزار دقیق IS – OS – DRAIN WIRE
  • سیم نسوز دو روکش ( سیلیکونی و فایبرگلاس )
  • کابل و سیم سیلیکونی مقاوم در برابر آتش ( ترمو استب )
  • سیم‌های نسوز و کابل نسوز ( سیم سیلیکونی و کابل سیلیکونی)

موارد استفاده از این نوع کابل‌ها در سیستم‌های اعلام حریق، مترو و راه آهن، صنایع پتروشیمی و پالایشگاه، صنایع هواپیمایی و موارد دیگری است که خط تولید آنها از گرمای بالایی برخورادار است، بعلاوه از کابل نسوز سیلیکونی در مراکز دانشگاهی، مدارس، هتل‌ها و به وطور کلی مکان‌هایی که از حساسیت بالایی برخوردارند استفاده می‌شود.

مقایسه کابل نسوز PVC با کابل نسوز سیلیکونی

کابل‌های نسوز PVC به مدت 30 ثانیه می‌توانند حرارت مستقیم 750 درجه را تحمل کرده و جریان الکتریکی را بدون مشکل از خود عبور دهند. در مقابل اما کابل‌های نسوز سیلیکونی می‌توانند حداقل 90 دقیقه حرارت 900 درجه را تحمل کرده و جریان را بدون هیچ مشکلی از خود عبور دهند.

به طور کلی کابل‌های PVC برای موارد غیرضروری که نیاز به فعال بودن در زمان آتش ندارند، استفاده می‌شوند. این استفاده شامل تمام مدارهای برق معمولی ساختمان‌ها برای روشنایی یا آشپزخانه و کاربردهای اداری می‌شود. این مدارها برای امنیت محل مورد نظر ضروری نیستند. این سیم‌ها در زمان آتش‌سوزی بدون ایجاد خطر یا مشکل از کار می‌افتند و نیازی نیست که نسوز باشند.

کابل‌های نسوز سیلیکونی، از سوی دیگر، برای سرویس‌هایی مثل سیستم‌های اعلام حریق، برق اضطراری و آلارم‌های آتش‌نشانی ضروری هستند. سیستم‌های اعلام حریق باید در طول آتش‌سوزی فعال بمانند تا بتوانند آتش را تشخیص داده و برای تخلیه‌ی محل اعلام خطر کنند. این مدارها در واقع باید به طور کامل و درست کار کرده و یکپارچگی مدار را حفظ کنند.

نکات ایمنی مهم در انتخاب کابل اعلام حریق

در انتخاب کابل مناسب نکاتی هست که باید حتما در نظر گرفته شود. موارد احتیاطی شامل ولتاژ، مقاومت در برابر خوردگی و سایش، مقاومت شیمیایی و غیره باید در انتخاب کابل الکتریکی مناسب سیستم‌های اعلام حریق در نظر گرفته شوند. با این وجود، نکاتی هست که مستقیما مرتبط با نکات ایمنی در موارد آتش‌سوزی است. اول اینکه آیا کابل مورد نظر نسوز است؟ آیا می‌سوزد یا در آتش‌سوزی چقدر دوام می‌آورد؟ دوم، مساله‌ی انتشار دود است یعنی در هنگام آتش‌سوزی چقدر دود ایجاد می‌کند؟

در هنگام خرید انواع کابل باید به این موارد توجه داشت اگرچه در مورد کابل نسوز اعلام حریق از اهمیت بالاتری برخوردار هستند چرا که کابل‌های اعلام حریق باید در شرایط اضطراری و شدید هم قادر به کار کردن باشند. اگرچه بسیاری از نگرانی‌های امنیتی در خصوص کابل اعلام حریق توسط UL، NFC و سایر سازمان‌ها و دستورالعمل‌های استاندارد برطرف شده‌اند. NFC محدوده‌ی قابل قبول و مشخصی برای انتشار دود و سوختن را تعیین می‌کند و UL و سایر سازمان‌ها مسئول آزمایش‌هایی هستند که کابل‌ها برای استفاده‌ی ایمن باید از آن عبور کنند.

قیمت کابل اعلام حریق نسوز

قیمت کابل اعلام حریق نسوز به مواد مورد استفاده در آن بستگی دارد. پوشش سیلیکونی روی کابل، نوار میکا استفاده شده روی مس، نحوه فویل و شیلد شدن آن در قیمت اثرگزار هستند. مثلا میکا مورد استفاده در یک کابل می‌تواند ایرانی با کیفیت متوسط و یا کیفیت اروپایی باشد.

کابل اعلام حریق نسوز کویسل

فروش اعلام حریق نسوز با کیفیت عالی و قیمت مناسب – مرکز اعلام حریق آرات

مرکز اعلام حریق آرات فعال در زمینه‌ی فروش انواع سیستم‌های اعلام حریق ایرانی و خارجی، به فروش کابل اعلام حریق نسوز نیز می‌پردازد. برای خرید تجهیزات اعلام حریق نسوز با کیفیت عالی و قیمت مناسب و یا دریافت مشاوره می‌توانید با شماره تلفن ۰۹۱۲۰۱۴۹۴۲۵ تماس بگیرید. بعلاوه می‌توانید لیست قیمت انواع سیستم‌های اعلام حریق را در صفحه‌ی  لیست قیمت سیستم اعلام حریق مشاهده کنید.

اعلام حریق آرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارین؟

اگر سوالی و یا نیاز به مشاوره دارین اطلاعات خود را بنویسید تا با شما تماس بگیریم