جدیدترین تکنولوژی‌ها در کنترل پنل اعلام حریق

جدیدترین تکنولوژی‌ها در کنترل پنل اعلام حریق

پنل اعلام حریق یکی از اصلی‌ترین اجزای یک سیستم اعلام حریق است که وظیفه‌ی هماهنگی بین سایر اجزا را بر عهده دارد و علاوه بر بررسی کلیه‌ی ورودی‌ها و خروجی‌ها، انرژی لازم برای فعالیت سایر بخش‌ها را نیز فراهم می‌کند. سیستم‌های اعلام حریق متنوعی از جمله سیستم‌های متعارف، آدرس‌پذیر، بی‌سیم و هوشمند وجود دارند که برای کاربری‌های متفاوت و با توجه به اندازه‌ی ساختمان، تجهیزات مورد نظر و هزینه‌ها انتخاب و استفاده می‌شوند. جدیدترین تکنولوژی در پنل اعلام حریق منجر به سرعت و پیشرفت در تشخیص و مهار آتش‌سوزی‌ها می‌شود و استفاده از آنها می‌تواند مزیتی برای کاربری‌های خاص باشد. در ادامه‌ی این مطلب می‌توانید ضمن آشنایی با تکنولوژی پیشرفته‌ی ترندها در سیستم‌های اعلام حریق با جدیدترین تکنولوژی پنل اعلام حریق آشنا شوید. بعلاوه اطلاعات بیشتر در مورد پنل‌های اعلام حریق را می‌توانید در صفحه‌ی پنل مرکزی اعلام حریق مطالعه کنید.

جدیدترین تکنولوژی پنل اعلام حریق

کنترل پنل‌های بی‌سیم

تکنولوژی‌های جدید کنترل پنل اعلام حریق مانند تکنولوژی وایرلس (بی‌سیم) و هوشمند به نفع شرکت‌های حفاظت از آتش و همینطور ادغام‌کنندگان امنیتی و فروشندگان سیستم هشدار است. در بیش از نیم قرن، کنترل پنل‌های اعلام حریق از مدارهای دستگاه نشانگر برای ارتباط سیگنال‌های آلارم و نظارت از دتکتورهای سنتی گرمایی یا دودی، سنسورهای مونوکسیدکربن، شاخص‌های سطح آب، سنسورهای دما و ابزارهای دیگر استفاده می‌کردند.

برای این کار، کنتاکت‌های باز نظارت شده در این پنل‌ها از طریق دستگاه‌های متصل تمام جنبه‌های محیط را نظارت و بررسی می‌کردند. کنترل پنل‌های متعارف هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد اما خیلی سریع جایگاه خود را به دو نوع جدید کنترل پنل‌هایی می‌دهد که برای اختصاص یک شناسه‌ی منحصربفرد به هر دستگاه تحت نظارت طراحی شده‌اند و از جدیدترین تکنولوژی در ساخت پنل اعلام حریق بهره برده‌اند. یکی از آنها از تکنولوژی رادیویی بی‌سیم استفاده می‌کند و دیگری از تکنولوژی مبتنی بر داده‌ی کابلی بهره می‌برد.

کنترل پنل‌های بی‌سیم در زمینه‌های مقاوم‌سازی و گسترش موقت برتری دارند. بعلاوه از آنها می‌توان برای تکمیل سیستم موجود برای بهبود اعلان استفاده کرد.

 

کنترل پنل‌های هوشمند و سنسورهای ترکیبی

ترند دوم در صنعت ایمنی زندگی گنجاندن سنسورهای چند معیاره یا ترکیبی در یک دتکتور است که انواع مختلفی از داده‌های محیطی را ارائه می‌دهد. وقتی همه‌ی این داده‌ها با هم تحلیل می‌شوند به کنترل پنل‌های هوشمند اعلام حریق امکان می‌دهند تفاوت بین یک آتش‌سوزی واقعی را با آنچه ممکن است به نظر آتش‌سوزی باشد، مشخص کند. کنترل پنل‌های هوشمند به عنوان یکی از جدیدترین تکنولوژی های پنل اعلام حریق امروزه به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید درباره برندهای اعلام حریق ایرانی اطلاعات بیشتری کسب کنید، سری به این مطلب بزنید.

کنترل پنل‌های هوشمند

استفاده از شبکه‌ی سلولی

ترند سوم که سال‌ها پیش آغاز شده است، شامل استفاده از شبکه‌ی سلولی به عنوان یک مسیر اصلی به ایستگاه مرکزی یا ناظر از طریق IP/ اینترنت به عنوان یک مسیر ثانویه است. تنها گزینه‌ی مسیری که سرویس شبکه‌ی سلولی فراهم می‌کند دیگر تازگی ندارد اما چیزی است که به عنوان گزینه‌ی ارتباطی مورد نظر دنبال می‌شود. این ترند از چند سال گذشته ایجاد شده است.

این ترندها باید مورد توجه شرکت‌های حفاظت از حریق و همینطور ادغام‌کننده‌های امنیتی و فروشندگان هشدار باشد. در اینجا ما در مورد تکنولوژی‌ها و همینطور برخی از ساخت‌های خرابی امن (fail-safes) آنها می‌پردازیم تا تصویر واضح‌تری از گزینه‌های متنوع در دسترس و همینطور دلایل محبوبیت بیشتر جدیدترین تکنولوژی های پنل اعلام حریق در بین متخصصان ایمنی زندگی، بدست آوریم.

استفاده از شبکه‌ی سلولی

جدیدترین تکنولوژی پنل اعلام حریق : تغییر از سیستم متعارف به آدرس‌پذیر

شرکت‌های ولتاژ پایین که سیستم‌های اعلام حریق را می‌فروشند، نصب می‌کنند و یا سرویس‌دهی می‌کنند اغلب از راه‌حل‌های سیمی استفاده می‌کنند که از سیستم‌های محتوای دیجیتال هوشمند استفاده می‌کنند که به آنها زون گفته می‌شود. امروزه، زون عمدتا یک بخش فیزیکی بزرگ از تاسیسات محافظت شده در برابر دود، حرارت آتش، مونوکسیدکربن و سایر شرایط تهدیدکننده‌ی زندگی است که به یک کنترل پنل اعلام حریق متعارف متصل هستند.

اگرچه کنترل پنل‌های متعارف اعلام حریق در شناسایی، اعلام و ادغام با انواع مختلف سیستم‌های حیاتی ساختمان برای کنترل آتش‌سوزی‌ها بسیار مناسب و خوب عمل می‌کنند اما محدودیت‌هایی را با خود به همراه دارند. برای مثال، یکی از مهمترین ایرادات پنل‌های متعارف این است که تحت شرایط طبیعی هیچ راهی برای تشخیص دتکتور فعال شده وجود ندارد.

استفاده از سیستم‌های متعارف در پروژه‌های بزرگ درست نیست و با نصب و استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها در پنل اعلام حریق می‌توان ایمنی بیشتر را تضمین کرد. برای مثال نصب یک سیستم آدرس‌پذیر مزایایی از قبیل تشخیص محل دقیق فعال شدن دتکتور، گزینه‌های بیشتر برای برنامه‌نویسی پنل و غیره را با خود به همراه دارد.

جدیدترین تکنولوژی پنل اعلام حریق – برتری سیستم‌های آدرس‌پذیر

شناسایی یک دستگاه خاص به معنای دانستن محل دقیقی است که آتش‌سوزی و حریق اتفاق افتاده است. تنها راه برای این کار استفاده از کنترل پنل آدرس‌پذیر اعلام حریق و یا دستگاه‌های بی‌سیم است. در این صورت، هر دستگاه دارای یک آدرس‌منحصر بفرد خواهد بود و پیش از آنکه آتش‌نشانان برسند محل دقیق آتش‌سوزی را می‌دانند و راحت‌تر امکان مدیریت خواهند داشت.

در سیستم‌های آدرس‌پذیر امکان تشخیص محل دقیق فعال شدن دستگاه‌ها وجود دارد و این مساله می‌تواند در وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی زیادی کند. استفاده از جدیدترین تکنولوژی پنل اعلام حریق آدرس‌پذیر در سیستم‌های ایمنی زندگی فواید دیگری نیز دارد. یکی از موارد بسیار مهم انبوهی از داده‌ها است که بسیاری از دستگاه‌های آدرس‌پذیر می‌توانند به کنترل پنل مرکزی اعلام حریق ارسال کنند. داده‌هایی مانند سطح حساسیت همه و یا هر کدام از دتکتورهای دودی آدرس‌پذیر در زمان واقعی؛ ترتیب فعال شدن دتکتورها و سنسورها؛ انتقال و تحلیل خوانش همزمان سنسورها در زمانی که دتکتورهای چند معیاری یا ترکیبی استفاده می‌شوند؛ اطلاعاتی در مورد سلامت هر یک از دستگاه‌ها و غیره.

جدیدترین تکنولوژی پنل اعلام حریق : سیستم اعلام حریق بی‌سیم در کاربری تجاری

استفاده از تکنولوژی رادیویی بی‌سیم در سیستم‌های اعلام حریق و ایمنی آتش چندین دهه است که وجود دارد اما بیشتر در موارد مسکونی مورد استفاده قرار گرفته است.

در مواردی استفاده از سیستم‌های سیمی بسیار دشوار و یا گران‌قیمت است. جدیدترین تکنولوژی پنل و سیستم‌های اعلام حریق بی‌سیم امروزه به خاطر کدهای دقیق آتش، مانند نسخه‌ی دهم UL864، در تجارت نیز به عنصری جدی تبدیل شده‌اند. درحالی که در گذشته سیستم تشخیص آتش بی‌سیم به صورت ناچیز توسط یک یا دو شرکت تخصصی انجام می‌شد امروزه تعداد تولیدکنندگان بی‌سیم سازگار با کد، در حال افزایش است.

جدیدترین تکنولوژی پنل اعلام حریق

شرایط لازم دستگاه‌ها در استاندارد 72 NFPA

برای دریافت لیست مناسب از یک سرویس آزمایشی شخص ثالث مانند UL، یک دستگاه بی‌سیم مانند دتکتور دودی باید دارای شرایط ذکر شده در بخش‌های مختلف NFPA 72، اعلام حریق ملی و کد سیگنال و نسخه‌ی هفتم UL268 باشد.

در اینجا برخی از شرایط ذکر شده در 23.16، NFPA 72 که برای کنترل پنل‌های اعلام حریق و دستگاه‌های تشخیصی بکار رفته است، را می‌آوریم:

  • فرستنده‌ی درون دتکتور یا سنسور بی‌سیم باید دارای یک شماره شناسایی منحصربفرد باشد تا کنترل پنل اعلام حریق بی‌سیم بتواند آنها را از یکدیگر متمایز کند.
  • استفاده از باتری‌های سلول خشک مجاز است اما باید بتوانند عملکرد دتکتورها یا سنسورها را برای مدت یک سال قبل از رسیدن به آستانه‌ی تخلیه، حفظ کنند.
  • وقتی باتری مورد نظر به آستانه‌ی تخلیه‌ی خود رسید باید همچنان قدرت کافی برای ارسال سیگنال‌های نظارتی بی‌سیم و به دنبال آن یک پاسخ بدون مشکل را داشته باشد.
  • کنترل پنل اعلام حریق بی‌سیم باید بتواند بین یک سیگنال اشتباه از فرستنده و آلارم، نظارت، تامپرها و دیگر سیگنال‌های اشتباه تفاوت قائل شود.
  • کنترل پنل اعلام حریق باید بتواند فرستنده‌ی آسیب‌دیده را به وضوح تشخیص دهد و در صورت خاموش شدن حداقل هر چهار ساعت یکبار به طور موثر صدا بدهد.
  • اگر ارتباط بین باتری سلول خشک در یک فرستنده‌ی دستگاه قطع یا کوتاه شود، کنترل پنل اعلام حریق باید قادر باشد این مشکل را تشخیص دهد. وقتی آلارم مشکل خاموش شد حداقل باید هر چهار ساعت یکبار صدا دهد تا زمانی که مشکل اصلاح شود.

شرایط لازم دستگاه‌ها در استاندارد 72 NFPA

جدیدترین تکنولوژی‌ها در انتقال سیگنال بی‌سیم

زمانی بود که خطوط تلفن سنتی آنالوگ (POTS) تمام اتصالات مورد نظر را برای دریافت سیگنال‌های هشدار از طریق یک ایستگاه مرکزی یا نظارتی فراهم می‌کردند. به طور معمول دو خط، یا یک خطوط تلفن سنتی آنالوگ با فرم ارتباطی سازگار با کد دیگر مانند TCP/IP مورد نیاز است.

با گذشت زمان، بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات خطوط تلفنی سنتی آنالوگ کشف کردند که در ارتباطات سلولی پول بیشتری وجود دارد. بنابراین POTS به حدی تغییر کرده است که اطمینان از آن غالبا زیر سوال می‌رود، نیازی به ذکر قیمت نسبتا بالایی که POTS ها در کارهای تجاری با خود به همراه می‌آورند نیست.

با ادامه‌ی روند کنار رفتن خطوط POTS، میلیون‌ها پنل اعلام حریق به دلیل عدم برقراری ارتباط اضطراری به خطر می‌افتند. این باعث می‌شود کاربر نهایی، املاک و اماکن بدون حفاظت و در معرض خطر قرار گیرند. امروزه ارتباطات سلولی یک راه‌حل اقتصادی ایده‌آل برای حساب‌های محافظتی و شرکت‌های هشدار اعلام حریق هستند.

جدیدترین تکنولوژی‌ها در انتقال سیگنال بی‌سیم

اعلام حریق آرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارین؟

اگر سوالی و یا نیاز به مشاوره دارین اطلاعات خود را بنویسید تا با شما تماس بگیریم