روند اخذ تاییدیه سازمان آتش‌نشانی

روند اخذ تاییدیه آتش نشانی

اخذ تاییدیه آتش‌نشانی یکی از نکات مهمی است که در روند نصب سیستم‌های اعلام حریق خصوصا در سیستم اعلام حریق خانگی انجام می‌گیرد. طبق قوانین شهرسازی، تمام ساختمان‌های مسکونی نیاز به نصب و استفاده از سیستم‌های اعلام حریق دارند. یک مقام قانونی، مسئول تایید طراحی و اجرای درست سیستم‌های آتش‌نشانی شامل سیستم‌های اعلام حریق است. این مقام قانونی بالاترین مقامی است که باید صحت اجرای یک پروژه‌ی اعلام حریق را بررسی و تایید کند. در ادامه‌ی این مطلب می‌توانید نکات مربوط به اخذ تاییدیه آتش‌نشانی برای ساختمان‌ها را مطالعه کنید ضمن اینکه ما به عنوان مرکز اعلام حریق آرات تلاش کرده‌ایم این روال را در یک اینفوگرافی خدمت شما ارائه کنیم.

روند اخذ تاییدیه آتش نشانی

اخذ تاییدیه آتش‌نشانی برای ساختمان‌ها

در پروژه‌های 5 طبقه و کمتر در شهر تهران، تایید سیستم اعلام حریق توسط مهندس ناظر برق ساختمان انجام می‌شود. اما طبق قوانین شهرسازی و شهرداری در شهرهای بزرگ، پروژه‌های مسکونی بالاتر از 5 طبقه باید مورد تایید سازمان آتش‌نشانی قرار گیرد. به این ترتیب، در پروژه‌های مختلف روند قانونی اخذ تاییدیه آتش‌نشانی باید انجام شود. در این پروژه‌ها بعلاوه حضور شرکت مشاور از یک سو و مجری ذی‌صلاح سازمان آتش‌نشانی از سوی دیگر، برای اجرای سیستم اعلام و اطفاء حریق ضروری است.

تماس با مشاوران مرکز اعلام حریق آرات

 

روال مشاوره و دریافت تاییدیه آتش‌نشانی

روال کار پس از توضیحات اولیه، با آماده‌سازی مدارک مورد نیاز و ارائه‌ی وکالتنامه از سوی کارفرما به مشاور آتش‌نشانی آغاز می‌شود. مراحل اخذ تاییدیه به صورت زیر است:

گام اول

  • تشکیل پرونده‌ی آتش‌نشانی
  • سیستم اعلام و اطفاء حریق طراحی شده و نقشه کشی آن انجام می‌گیرد.

گام دوم

  • ارائه‌ی نقشه‌ها و طراحی‌های انجام شده به سازمان آتش‌نشانی جهت اخذ تاییدیه‌ی نقشه

گام سوم

  • ارائه‌ی نکات و ضوابط معماری به کارفرما
  • برگزاری جلسه‌ی توجیهی برای پیمانکاران اعلام و اطفاء حریق پروژه

گام چهارم

  • نظارت مستمر مشاور بر روند اجرای پروژه و برطرف کردن نواقص احتمالی در طول روند اخذ تاییدیه آتش‌نشانی

گام پنجم

  • تست و تحویل پروژه در صورت عدم وجود نواقص
  • نظارت نهایی بر اجرای صحیح قوانین معماری

گام ششم

  • تجهیزات اعلام و اطفاء حریق با مصالح پوشانده شده و معماری ساختمان نهایی می‌گردد.

گام هفتم

  • نظارت مشاور بر خرید و نصب تجهیزات اعلام و اطفاء حریق
  • تهیه‌ی مدارک برای اخذ نوبت بازدید از سازمان آتش‌نشانی
  • تنظیم محضری قرارداد نگهداری و تعمیرات، با شرکت مورد تایید سازمان

گام هشتم و نهایی اخذ تاییدیه آتش‌نشانی 

  • پیگیری تست خشک شرکت و پس از آن اقدامات لازم جهت بازدید نوبت دوم از سوی سازمان آتش‌نشانی

در نهایت پس از طی مراحل فوق، تاییدیه نهایی سیستم اعلام و اطفاء حریق صادر می‌گردد. دریافت این تاییدیه‌ها برای اخذ پایان کار ساختمان‌ها جزو قوانین قطعی شهرداری استان‌ها محسوب می‌شود و کاملا ضروری است. شهرداری تهران پس از آتش‌سوزی‌های بزرگ عزم راسخ دارد با نظارتی جدی و سرسختانه، روند اخذ تاییدیه از آتش‌نشانی و تجهیز ساختمان‌ها به سیستم‌های اعلام حریق را پیگیری و نظارت کند.

 

سیستم‌های اعلام حریق مورد تایید آتش‌نشانی

سیستم‌های اعلام حریق مورد تایید آتش‌نشانی

برای حفظ امنیت جانی و مالی ساکنین ساختمان‌ها، تمامی ساختمان‌های 5 طبقه و بالاتر موظف به خرید سیستم‌ اعلام حریق مورد تایید آتش‌نشانی و اجرای کامل ایمنی هستند. همانطور که نصب و اجرای سیستم‌های اعلام حریق تحت نظارت سازمان آتش‌نشانی انجام می‌شود، استفاده از سیستم‌های اعلام حریق مورد تایید آتش‌نشانی نیز بسیار مهم است. تجهیزات اعلام حریق هم پیش از استفاده باید مورد تایید سازمان آتش‌نشانی قرار گرفته باشند تا در پایان کار، اخذ تاییدیه از آتش‌نشانی صورت گیرد.

اخذ تاییدیه آتش‌نشانی – مرکز اعلام حریق آرات

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم طبق قوانین ساختمانی و شهرسازی، نصب سیستم‌های اعلام حریق و اخذ تاییدیه آتش‌نشانی ضروری است. لازم است علاوه بر طی کردن تمام این مراحل، نسبت به خرید تجهیزات اعلام حریق مناسب برای پروژه‌های خود اقدام کنید. برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می‌توانید با مشاوران ما در مرکز اعلام حریق آرات تماس بگیرید.

اعلام حریق آرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارین؟

اگر سوالی و یا نیاز به مشاوره دارین اطلاعات خود را بنویسید تا با شما تماس بگیریم