مشاوره و فروش تجهیزات اعلام حریق صنعتی

اعلام حریق صنعتی

در بخش های صنعتی حساسیت بسیار بالا بوده و شرایط کاری نیز بسیار سخت تر است لذا در این مواقع نیاز به استفاده از تجهیزات با دقت و عملکرد بهتر و کارایی بالاتر به خوبی احساس می شود.

سیستم اعلام حریق چیست

در یک تعریف ساده همانطور که می دانیم ، سیستم اعلام حریق به مجموعه ای از تجهیزات الکتریکی می گویند، بخشی از این تجهیزات به صورت دستی و اتوماتیک وظیفه کشف حریق را بر عهده دارند. بخشی دیگر وظیفه هشدار را دارند، هماهنگی میان این دو گروه و همچنین نظارت بر عملکرد و مدیریت سیستم نیز برعهده بخشی است که به آن پنل مرکزی گفته می شود.

اعلام حریق متعارف

سیستم متعارف یا کانونشنال (Conventional) سیستمی است که به جهت سهولت و ارزان بودن هزینه های اولیه برای پروژه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

در این سیستم ها ناحیه تحت پوشش به چند ناحیه تقسیم بندی می شود و هر ناحیه ای که دچار حریق می شود، بر روی پنل مرکزی تنها همان محل مشخص می شود.

از هر ناحیه تحت پوشش و هر ناحیه ی تحت آژیر ، یک کابل باید کشیده شود و این موضوع باعث می شود که به نسبت هزینه کابل و کابل کشی افزایش قابل توجهی داشته باشد.اعلام حریق کانونشنال

اعلام حریق آدرس پذیر

سیستم آدرس پذیر ، سیستمی مدرن تر بوده و طراحی و نصب آن نسبت به سیستم متعارف دارای پیچیدگی بیشتری است.

هزینه های تجهیزات این نوع سیستم نیز از نوع متعارف بسیار بیشتر است.

مشخص شدن نقطه دقیق دچار حادثه و همچنین استفاده کمتر از کابل ، این سیستم را برای پروژه های بزرگ مناسب تر و همچنین ضروری تر کرده است.

در بحث تفاوت میان سیستم اعلام حریق متعارف و سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به تفصیل به شرح تفاوت ها پرداخته ایم

سیستم اعلام حریق خانگی

اعلام حریق خانگی به تجهیزاتی گفته می شود که از نظر حفاظتی آماده کار در شرایط کم تنشی ماننده ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری هستند.

در این سیستم ها نیاز به هوشمندی کمتر مشاهده می شود.  ضرورت های مربوط به قدرتمند بودن آژیر ها ، داشتن استاندارد های مربوط به مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار احساس نمی شود.

سیستم اعلام حریق صنعتی

برای درک مفهوم اعلام حریق صنعتی و یا تجهیزات مورد استفاده در این سیتسم ها باید تعاریف زیر را مد نظر قرار داد

  • درجه حفاظت در برابر آلودگی – به اختصار درجه حفاظت – (Ingress Protection= IP) 

درجه حفاظت یک استاندارد الکتریکی است که در آن میزان تحمل تجهیزات الکتریکی در برابر آلودگی را مشخص می کند. این مشخصه یک عدد دورقمی است، عدد نخست نشان دهنده اندازه ذراتی است که می تواند به این تجهیز ورود کند و عدد دوم میزان مقاومت در برابر رطوبت می باشد.

معمولا در شرایط سخت IP65 به بالا در نظر گرفته می شود این عدد نشان می دهد که این تجهیز از نفوذ ذرات بسیار ریز معلق مصون بوده و می توان در آب غوطه ور باشد بدون آنکه خللی در عملکرد آن به وجود آید

  • سیستم های ضد انفجار EX-proof یا Explosion Proof

در محیط های صنعتی ، محل هایی وجود دارد که احتمال نشت گاز های با خطر انفجار ( مانند H2) وجود دارد ، در این محل ها اگر گاز مذکور نشت کند تجهیزات الکتریکی به ذاتخودشان باعث ایجاد جرقه شوند، ممکن است شاهد انفجار های مهیب باشیم، لذا در محل های باخطر انتشار گاز ها و مواد با خطر انفجار است ، از تجهیزات الکتریکی استفاده می شود که در عملکرد خودشان جرقه ای پدید نیاورند.

  • دتکتور های شعله یا Flame Detector

دتکتور های شعله ، به علت استفاده از تکنولوژی های بسیار خاص ، گران قیمت هستند و کاربرد آنها غیر از فضاهای معمولی مسکونی و اداری است.

استفاده از این دتکتور ها و همچنین طراحی فضای مبتنی بر این تکنولوژی نیز نیاز مند دانش تخصصی است.

برای مطالعه بیشتر به لیست قیمت و فروش انواع دتکتور شعله مراجعه نمایید.

دتکتور های شعله نیز به صورت معمول در بخش های صنعتی از نوع ضد انفجار یا Ex-Proof مورد استفاده قرار می گیرند.

 

  • دتکتور های خطی لیزری – بیم دتکتور – Beam Detector

آشکار سازی خطی دود ، بیم دتکتور ها در محل هایی مورد استفاده قرار می گیرند که طول محیط زیاد باشد ، معمولا سوله های صنعتی محل مناسبی برای استفاده از دتکتور های بیم هستند.

این دتکتور ها از نصب و راه اندازی بسیار آسان تری نسبت به نوع نقطه ای برخوردارند.

نگهداری آسان و کابل کشی کمتر در کنار آلارم کاذب کمتر این دستگاه ها را گزینه ای مناسب برای استفاده در سوله ها قرار داده است.

بیم دتکتور

سیستم اعلام حریق هوشمند

وقتی که دتکتور ها ، عملیات پروسس و پردازش محیط را انجام می دهند ، با یک سیستم هوشمند روبه رو هستیم،

از آنجایی که دتکتور ها به صورت پیوسته سیگنالی را به پنل مرکزی ارسال می کنند و وضعیت خود و محیط را گزارش می کنند ، با یک سیگنال پیوسته رو به رو هستیم و سیگنال های پیوسته در مهندسی برق ، سیگنال های آنالوگ نامیده می شوند. لذا به این سیستم ها ، سیستم های اعلام حریق آنالوگ نیز می گویند

اگر چه در تعریف سیستم هوشمند به آدرس پذیر بودن یا متعارف بودن آنها اشاره ای نشده اما معمولا وقتی صحبت از استفاده از یک سیتسم اعلام حریق هوشمند می شود ، در واقع با یک سیستم آدرس پذیر روبه رو هستیم

مزیت های فراوانی برای یک هوشمند می توان بر شمرد که من جمله آنها:

  • قابلیت تعریف حساسیت در دتکتور
  • اطلاع از وضعیت تمامی دتکتور ها در لجظه
  • کاهش چشم گیر آلارم کاذب
  • امکان ایجاد تاخیر در ارسال سیگنال حریق در سطح دتکتور
  • کاهش بار پردازشی پنل مرکزی و افزایش ضریب اطمینان و صحت عملکرد سیستم

اعلام حریق صنعتی

سیستم های پایش گاز و آتش – F  & G

سیستم های پایش گاز و آتش یا Fire and Gas Detection سیستم های کشف حریق و گاز پیشرفته ای هستند که در محیط های صنعتی و صنایع سنگین مثل نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار میگیرند

سیستم های تشخیص آتش همان اصول سیستم های معمول اعلام حریق را دنبال می کنند. اما بحث پایش گاز در صنایع به صورت مستقل است. در کابرد های خانگی دتکتور های کشف گاز مونکسید کربن یا گاز خانگی در کنار سایر تجهیزات اعلام حریق و با پنل اعلام حریق مورد استفاده قرار می گیرند. اما در صنعت پنل پایش گاز به صورت پیشرفته تر و حساس تر طراحی شده است.

دتکتور های پایش گاز نیز ، تنها وجود گاز یا عدم وجود را تعیین نمی کنند بلکه همواره می توان وجود مقدار گاز را در این سیستم ها مشاهده کرد.

 

اعلام حریق صنعتی

اعلام حریق آرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به مشاوره دارین؟

اگر سوالی و یا نیاز به مشاوره دارین اطلاعات خود را بنویسید تا با شما تماس بگیریم